::pengorbanan itu::

6.24.2010

tanpa sedar hari bapa suda berlalu, tapi takpe sebab hari special semacam itu saya anggap dilalui setiap hari... kan?betolkan?hari2 hari ibu, hari2 hari bapa, moga mereka berdua sentiasa dirahmati selalu kerna mereka terlalu bermakna dalam mewujudkan saya serta menjadikan saya "someone" hehe..^_^

entri ni saya uat khas tuk ayah saya yang disayang..

masa kecik2 dulu saya masih ingat lg yang saya paling takut ngan arwah tok che saya n most important saya takut nga ayah saya..hehe, sebabnye?? owh mereka berdua teramat garang, muka 'bekeng' n serious! memang uat saya takut..tapi masalah nye saya tetap uat perangai, saya buas, saya nakal, saya mengganas, dan bermacam rupe saya waktu muda dulu2..hehe, saya ingat lagi yang saya malas g PASTI (cubaan tuk ponteng kelas) dan saya dimarahi "tahap gaban" (di ulangi tahap gaban ye) oleh ayah saya sampai saya terkucil..haha (owoss, malu2..seb bek kecik jek time tu, so saya muka tembok sket, haha)...

so masa kecik, satu2 nye pembela saya adalah kakak saya dan jugak mok kecik (nenek saya a.k.a mok timoh)..selalu jek back-up saya walaupom saya salah..sgt appreciate (even kakak saya- penah tinggalkan saya sehingga digigit berok liar masa men masak2, mungkin kakak saya terlalu panik dan terkejut, dan mungkin jugak saya jugak teramat terkezut melihat berok itu menyerang saya, so saya serah tangan kanan saya tuk digigit,  haha..sungguh sweet momen tu, saya akan ingat sampai bile2)..so bila mak ayah balik ngadu, kena marah kat ayah sebab tak hati-hati (masa tu mana la saya paham kan ape itu hati-hati..huff)..

so bile meningkat besar sket, saya masih ingat saya menyorok kat doktor gigi yang uat rawatan kat skool tu, sebab terlampau takut, (salah 1 sebab gigi saya tak bape cantik skang, ekeke..alhamdulillah, ade jugak gigi)..kire saya penah ingat ayah saya datang ke skool tuk setelkan ape ntah yang berkaitan nga saya la (penah jugak setel kan pasal kedatangan saya yang tak bape nak cukup sebab patah tangan jatuh pokok, so g skool ngan tangan berbalut..tak comeyy sungguh haissh)..ape la.. (tengok!!bapak punyela garang camtu pom saya uat hal jugak, ne kire style balun gaul2 rata, merapu tol)..

then bile saya meningkat remaja lagila saya uat hal (ayah saya??tak terkata nak uat camne kat anak pompuan yang sowang neh, asek uat hal jek, tau nak memberontak je- tapi saya still takot okei n respect my dad..ehehe)..kire kunun2 keras hati..tapi tu dulu, masa saya tak mengerti secara mendalam tentang pengorbanan ayah saya...(kire saya dibukakan mata hati tuk memahami betapa bersusah payah nye ayah saya tuk membesar kan dan mendidik anak2)...

pernah sekali (after da insaf ye) saya siap menangis2 depan mak ayah lepas shopim barang2 nak skool after school break( kire saya masa tu susah hati la pikir ayah ne terpaksa ber'habis')...so ayah saya tanya nga nada yang agak bengkek (mungkin pikir saya tak puas hati g bershopim..ahaks) 

soklan nye lebey kurang camne "ne kenape ne, tibe2 plak menangis tak bersebab" 

so saya menjawab dengan sadis nye (kan entri yang lepas da cakap perangai saya takle dijangka) "ikah rasa bersalah la, sebab susah kan ayah, abeskan banyak duit ayah (sambil menyambung esak tangis..ekeke)" 

so ayah saya nga nada da berubah flat (mungkin agak terkejut nga jawapan tak terjangka oleh saya) 

ayah saya jawab "da memang tanggungjawab ayah, beri keperluan tuk anak2, so kena hargai la ape yang mak ayah buat tuk anak2, bukannye senang mak ayah nak dapat duit, kena ingat la, kena belajar bersungguh", saya hanya diam, memasukkan semua ayat2 ayah tu lam lipatan memori saya..

dan saya ingat lagi, ayah demam sebab memikirkan saya yang nak sambung belajar (3 hari tu ayah demam teruk, tak penah2 camtu, betul2 buat saya susah hati dan rasa bersalah sangat) mungkin terpikir akan kewangan yang membebankan, ayah tak bagitau pun saya dapat baca..wajah tua ayah yang termenung disejadah setiap kali selesai solat selepas mendapat khabar saya berjaya tuk sambung study, ayah tau, saya rasa bersalah sangat sebab tak habes2 susahkan ayah..setiap kali solat saya menangis mengenangkan ayah dan saya sudah berniat tuk menolak offer tu (tapi alhamdulillah, Allah memudahkan semua nya) dan ternyata itu semua melegakan ayah..namun, dihati saya tetap berbekas rasa bersalah tu..huhu

so saya revenge balik la sampai sekarang apa yang saya da terlepas masa dulu..saya cuba buat yang terbaik tuk melegakan hati ayah saya yang saya susah2 kan dulu...dan saya jugak menjadikan ayah saya idola saya dalam mencari teman hidup saya, someone yang boleh tegur saya, someone yang kasihkan ibu dan ayahnye (sebab nye die akan kasihkan ibu dan ayah saya sebagaimana die mengasihi ibu ayahnya, insyaallah), someone yang bertegas dengan saya (macam ayah saya tegas dalam certain2 hal)..dan yang penting ciri2 yang ada pada ayah saya cari dalam someone yang saya cintai tuk terus membimbing dan mendidik saya..n i though i've found dat person...

sesungguhnye segala pengorbanan ayah saya hanya mampu dibalas dengan ganjaran syurga, terima kasih ayah kerana bersabar dalam membesarkan anak2 ayah, mendidik dan menjaga amanah allah yang diberi kepada ayah dengan sempurna even banyak dugaan dan cabaran, hanya Allah sahaja yang mampu memberi ganjaran diatas pengorbanan itu semua..Amin... 

Hepy Father's Day for my ayah- semoga sentiasa dirahmati dan diredhai-Nya selalu

p/s: dan percayala..saya takle cakap nga ayah saya lama2 sangat sebab saya akan rasa rasa sebak (tatau nape)..huhuk

p/s kali ke-2: sedey sgt tingat tyme kena tinggal dulu..da tak sanggup da n tingat bile ayah start ajar ape yang perlu diuruskan sekiranya apa2 yang berlaku kepada mereka dan apa yang patut dilakukan jika mereka tiada..sob2 tak sanggup nak tulis

Post a Comment