::adam::

6.06.2010

ADAM maksudnye-nama nabi adam
kaum ADAM-merujuk kaum lelaki
so, post  yang ne special tuk adik bongsu saya yang manja kededek (word oram kelantan tuk memberitahu bahawa seseorang yang terlalu manja, bukan ubi keledek okei) Muhammad ADAM--adik bongsu saya, budak adam 

itu dia
 dulu, budak adam neh teramat cute (pada pandangan mata saya la, sebab adam ne adik saya, so kena puji la) ahaks, oowh, budak adam neh teramatla nakal, sampai saya pun da tak tau nak bagi reaksi semacam mane, kepala die da bape kali terantuk, betis kaki kiri kanan penuh peta dunia(parut2 akibat ketebolasan dia), dan teramat2 la banyak cakap budak neh, sampai saya pun da tatau nak bagi jawapan apa kat soalan2 dia......

dan budak adam neh teramat2 la manja nga ayah saya, tahap kemanjaan nye saya tak leh nak nilai, tengok muka die pun da tau kan manja? hehe..eee geram2.. dan die akan mencari mak saya bila kena marah kat ayah (ohoho, pandaila kamu)...tengok muka tu, still manja kan??haha..ee..gigit2

dan bile kakak2 nye yang cun balik ke kampung, die akan sedaya upaya menyelitkan diri nya diantara kakak2 nye, menunggu sesuatu sebagai hadiah, dan jugak selalu menyelit2 antara kakak2 nye untuk memasang telinga mendengar cerita tuk direportkan kat mak nga ayah(sungguh nakal kamu)...

budak adam selalu jek gaduh2 nga kakak (auni), time berbaik toksah cakap la baik nye dioram, hehe(biasa la tu, tambah plak dioram berkawan sesama dioram jek kat umah), time kak long or k'ngah or kak chik yg balik mula la si auni mengadu
"kak ngah tau adam dop kat sekolah, nakal sesangat,
banyak cakap"


(pengawas suruh dop diam, dia bercakap jugak)
  pengawas tu auni sendirila --> manela budak adam nak dengar kan sebab da kakaknye (dioram 1 skool, auni adalah pengawas kelas adam), gelihati pun ade bile dengar cite auni neh..
tapi saya cakap kat kakak (kire nasihat) gak la...

"kakak kena cakap leklok la nga adam, adam tu die takleh kalo kakak cakap kasar2 nga die lagi die nakal
adam tu dia tak pandai lagi nak bezakan kakak tu pengawas die, tu die main2 nga kakak"( saya pom tatau la betul ke tak nasihat saya tu, heheh)

de iras tak nga saya? budak adam neh terlebey manja dan tahu menggunakan kelemahan kakak2 nya, macam saya la die kuat membodek saya..sepanjang setahun  saya dop kat rumah (bukan menganggur ye), saya da masak nga perngai budak adam neh, hehe, saya penah dikelentong nye(sebab die pandai menggunakan mimik muka yang sesuai bile bercerita, so saya pe lagi, percaya la)...aii apela kamu ne,


bile saya tanya menu nak makan, "mm..adam nak makan ape hari ni?nak suh k'ngah masak apa?" jawabnya, " adam tak kisah nak makan ape2 pun, kak ngah masak ape pun sedap" (haha, pandai sungguh die bodek saya, sabar je la)


pernah die nakal teramat sangat saya cube mempengaruhi die
" adam ne, cukup2 la nakal, adam kan da besar, adam tak kesian kat mak ayah ke?"
die diam jek kalo saya cakap camtu, tapi die tanya
"nape nak kesian?"
saya jawab balik
"yela, ayah tu makin tua tau, pastu adam main2 pegi sekolah, bile nak pandai macam tu?"
die diam jek, mungkin memikirkan sesuatu, agaknye la..saya sambung lagi
" ayah keje tu nak cari duit bayar yuran sekolah adam, tapi  adam tak pandai2 lagi, adam pegi sekolah main2, adam tak kesian ke kat ayah?...lama die diam, die tanya balik
"kalo adam pandai macam mane?"
saya jawab
"bagus la kalo adam pandai, bole baca buku, bole baca quran, pastu masuk universiti macam kak long, keje kumpul banyak duit, tolong ayah pulak"(panjang aku gtau, die khusyuk jek dengar)..
"kalo macam tu adam nak pandai baca buku la"
hehe, pandai saya kan? even die kejap jek ingat mende2 camtu, moga ayat tu tersemat lam hati adam..


tak sangka da besar budak adam saya neh, tapi mulut still sama, pot pet pot pet tak berenti cakap,
disebabkan budak adam ne adalah adik lelaki tunggal dan jugak bongsu, maka kakak2nya (kak long, kak ngah n kak chik) masih menganggap budak adam macam budak kecik even da besar panjang....heheh
moga budak adam cepat pandai, jadi anak soleh mak ayah,


budak adam pandai berenang, tapi semua kakak2 nye tak pandai..hehe, bagus!!
pernah saya cakap kat adam satu hari, adam ne da umur 7 tahun, kena start solat dah, kalo tak solat da kena pukul da, then die jawab


"adam mane boleh solat lagi sebab adam tak sembelih lagi (maksud die berkhatan blom lagi)..saya tahan gelak, dia sambung lagi


"tapi kawan adam da start solat sebab die da semelih"



then malam tu mak saya ingatkan dia sekali lagi camne "adam ne , nape tak solat?ayah tengah solat tu, g solat nga ayah!" lebey kurang begitu la mak cakap, (saya diam jek nantikan die punye reaksi)..
 pastu dia tanya "mak, kalo adam tak nak solat hari ni boleh? adam start esok solat? adam nak cuti malam ne"
 mak saya jawab balik"solat mane bole cuti2,kena solat, berdosa" 
dia jawab balik"mak nga kak ngah cuti tu takpe, adam pom nak cuti jugak"..hehe(saya terus masuk bilik da tak sanggup nak tahan gelak, camne la mak saya jawab ye..adam adam

 p/s:moga adam cepat sembuh, die muntah2 tadi mak cakap, tatau nape

Post a Comment