::iT's FriDay::

1.15.2010

(^_^)..hmm,cepatla plak masa berjalan ye, pejam celik da nak abes separuh bulan january ne..arini takdela sibuk sangat, sempat jugakla wat entri, sempat gak menanam kat farmville,hehe..ari jumaat rini tingat lak kat kg, nape la kat sini tak cuti ari jumaat, nape tak selaraskan cuti bagi sama seluruh malaysia, kan bez kalo cuti ari jumaat, jumaat kan penghulu hari, so company a.k.a kilang especially takyah la sibuk pikir akan kerugian la, cost la, apabila terpaksa menambah masa lunch hour panjang/lama dari hari kerja biasa sebab memberi kelepasan kepada muslim tuk tunaikan solat jumaat (ada jugak kilang a.k.a company yang kureengg sket lam hal macam ne, tak pom certain individu amik kesempatan atas lunch hour yang panjang dengan ponteng/culas tuk solat jumaat-jadi monyet/beruk la nanti ko, lambat nga cepat jek, tu yang aku selalu sound kat kaum adam yang selalu ponteng solat jumaat) mereka yang sebegitu tidak pernah mengambil iktibar daripada peristiwa zaman nabi dahulu.

nama g penghulu hari kan, so banyak la kelebihan nye berbanding hari2 biasa kan, mandi sunat jumaat, potong kuku, potong rambut, banyak lagi amalan sunat len pada rini, kaum adam bole la rest2 before g solat jumaat, lepak2 nga family n etc, bagi kaum hawa lak bole la melayan family nga sepuas hati, nak tunjuk skill masak ala2 chef ke,whatever la. Pagi2 ari jumaat biasa nya aku akan nengok mak ayah g jogim sekali nga 2 oram budak tu (adam n kakak-awal lak bangun ye, time skool bukan men liat nak bangun), hehe, aku plak lepas intai dioram, g berenang atas katil ala2 kuak lentang, sambong tito balik haha..pas mak ayah balik jogim,aku n yang len (amalina n adilah) akan bersiap g kuar makan nasi kerabu bersama (tyme ase nak makan la), kalo tak masak jek kat umah (menu popular-nasi 0,telor dadar, ikan kering), after breakfast, borak2 jap, siap2 nak g pasar borong (biasa nye g kat W.C.Y, caik lauk tuk masak tengahari), pada masa yang sama, biasa nye ayah tak ikut sekali, dop umah jek, lepak tgok tv k, basuh keta ke, tebas rumput ke, takpom g potong rambut nga budak adam nga abe chik sambil memesan kat aku yang nak g pasar ne "nanti belikan ayah harakah n siasah".."orait!"jawabku, after balik pasar,kami bersidang jap kat meja makan bincang, borak2 isu semasa before ayah siap2 g solat jumaat, smbil jugak siap2kan bahan nak masak tengahari (sementara tunggu oram solat jumaat, biasanye kaum hawa da sibuk kat dapur)...after ayah balik solat, makan bersama, pastu rest2 jap, tak pom kuar jejalan, lepak tengok tv (aku cite ne berdasarkan rutin aku pada hari jumaat, jugak rutin my family, meriah betul family aku neh)..mm,beznye leh bersama family, rindunye..

tadi kol ayah nanye khutbah ape rini?ayah pom citela serba ringkas khutbah arini pasal keruntuhan akhlak n moral remaja zaman sekarang..(itu jugak rutin aku n adik-beradik tanye sal khutbah ape yang disampaikan)..sempat lagi dihujung perbualan, ayah berpesan.."ikah dop sana belajar leklok, jaga diri leklok, mak ayah bole doa jela keselamatan n kejayaan anak2 dop jauh2 ne" bahagian mak pula "ngaji al-quran tu jangan sesekali tinggal, tu pelindung diri"..sob2 sebaknye diriku bile dengar ape sahaja pesanan mak ayah...insyaallah, ikah ingat n amalkan.

p/s:Aku mao balik KG!!huhu, raye cina tak le balik, kelas cam biasa..

Post a Comment