::Tidak BerkEsEmpaTan::

12.28.2009

memang tak menyempat kekadang nak uat entri, sibukla sangat..hehe, tak lama g da nak masuk taun baru, risau jugak..yela banyak lagi ase mende yang tak tercapai, da kena hadapi tahun baru..tu yang risau, cemas, gelisah (aku xde la camtu sekali aku ilex je, cuma pikir je takut jadik camtu) hehe... semalam asek melepak je depan tv..ase meyampah pom ade dengan iklan2 dan rancangan kat tv ne especially reality show ne..aku pelik betul la dengan orang zaman skang ne, asek tau nak berhibur je, rancangan kat tv pom melampau2 pasal hiburan..sume orang da nak jadik artis, rosak betul masyarakat skang terutama orang2 melayu ne..aku pom tak tau la cane dioram pikir ye..sume nak ambil jalan mudah je...

mak bapak zaman sekarang pom satu hal, suka sangat anak join reality show cam 'idola kecil' tu, melalak sana sini, da cam hape aku tengok, bangga sangat la kot anak dioram leh menyanyi agaknye, lagi bangga plak bole ajar anak2 dioram (especially girls) pakai dedah sana, dedah sini..maunye kene cabul ke, rogol ke, tau plak nak marah, nak salahkan oram len, bangga sangat anak da bole menjawab cam oram dewasa, bangga sangat anak berpeluk sana sini nga kawan2 yang bercampur gaul laki pompuan tu!!dasyat2..aku tumpang simpati dan ase malang sangat tuk anak2 tersebut sebab umo semuda tu da diajar untuk bersosial kearah hiburan yang tak menjanjikan ape2 faedah langsung..kalo de reality show tuk hafazan ke, tilawah k, aku agak berape kerat je yang besungguh support anak2 join,agaknye la!!


mungkin dioram akan "alah ko tak jadik mak bapak g, ko tak tau cane bile da ade anak ne" bagi aku ayat tu hanya nak mempertahankan ape yang dioram buat, is it true selagi kite tak rase cane perasaan menjadi ibu bapa kita takkan tau ape yang kite akan buat, kite rase, rite? tapi kita sebagai orang dewasa, sebagai ibu bapa, sebagai orang yang ada ilmu agama, apatah lagi seorang yang berpendidikan fikirlah dengan akal fikiran yang dianugerahkan oleh Allah s.w.t. 'Anak ' itu adalah amanah untuk kite, tanggungjawab kite, jika anak yang dilahirkan menjadi seorang yang sangat taat kepada agama, ibu bapa, berkelakuan baik itu amat disyukuri, namun sekira sebaliknye yang berlaku, jangan cuba sesekali menyalah kan orang lain, renungi dan muhasabah diri kerana mereka bermula dari kita sebagai pencorak, cermin, contoh, pendidik dan pembimbing mereka..


amat bersimpati kepada anak2 tersebut kerana mereka tidak melalui fasa pembesaran dan zaman kanak2 yang sebetulnye patut mereka lalui yang penuh dengan keseronokan dan pembelajaran, mereka telah melangkah ke alam dewasa terlalu awal dari usia mereka yang menyebabkan kesan yang tidak sepatutnye mereka lalui (contohnye lari dari umah ikut boyfwens seawal 12 tahun) aku masa umo tu dulu2 comoot agi, tak tau pun istilah boyfwens tu..apatah lagi nak ugut2 mak bapak nak lari umah, kalo berlari2 sekeliling umah adela maen2 kejar2 'polis sentri' dulu2..hehe

hmm,panjang gak aku bebel...tapi tula ase ketakpuasan hati aku memang akan timbul setiap kali kluar rancangan cam ntah pe2 tu, memang zaman sekarang untuk membesarkan anak2 penuh dengan pancaroba, dan cabaran yang maha dasyat pengaruh negatif disekeliling kite, namun semua itu bergantung kepada masing2 bagaimana cara tuk mengelakkan masyarakat tidak bertamadun terbentuk..takut pulak nak menghadapi hari2 mendatang bile da berkeluarga nanti, moga Allah sentiasa memberi kekuatan, ketabahan dan keyakinan tuk aku menghadapi masa tersebut..aminn..


p/s:wwaaa..leh jadi motivator n penceramah bebas ne..hihik

Post a Comment