Kita Sememangnya Perlu Pengkritik untuk Berubah

9.06.2020

Kadang orang dah bagi motivasi macam-macam, kata semangat macam-macam, tapi macam tak bergerak nothing happen? Why? Pernah terfikir tak? Morning talk dengan husband sambil menikmati breakfast suami bercerita, "ada caller dalam radio semalam share cerita dia keluar dating. Kelakar pun ada, kesian pun ya, tapi bagus, lepas keluar dengan seorang perempuan ni, kira first time jumpa, tapi lepas balik dari dating perempuan tak respond apa-apa, terus diam no whatsaap at all".

"kenapa? Kena reject sebab tak kaya ke sebab tak hensem?" tanya ku kat laki. Perempuan tu bagitahu dia tak boleh go on sebab isu fizikal lelaki tu, berat badan terlebih. "so apa jadi? Terus tekad dan jadi kurus ke?", lakiku ketawa. "ha'ah, tak sampai 3 bulan dia kurus dan jadi hensem, perempuan tu contact balik lepas tengok gambar latest kat instagram. Kami ketawa, then ku cakap" bagus lah tu, kalaulah perempuan tu bagitahu, it's ok I terima you seadanya, agaknya lelaki tu ada effort tak turunkan berat badan, Entah-entah makin obese yelah hati makin bahagia, makan berselera dikala hati berbunga bercinta. Betullah kan bang, manusia ni kadang perlukan kritikan pedas, mendalam in sometimes, kalau tak terus Selesa in comfort zone", lakiku tersengih. 

"Patutnya lelaki tu berterima kasih kat perempuan tu sebab menjadi pencetus dia berubah dan jadi lebih baik, maybe harsh word tu melukakan hati, tapi kita boleh pilih untuk maafkan, yang positifnya lelaki tu dapat kesan baik yang mana dia sendiri tak pernah terfikir dapat turunkan berat badan dalam tempoh 3 bulan je dek kerana pegang Kata-kata perempuan yang pedas tu sebagai ayat motivasi untuk push diri sendiri"."Tapi abang agak-agak kalau orang yang kata kat kita macam saya cakap tu, abang boleh terima tak?". Tersengih tanpa jawapan. 

"mesti rasa rugi kan, sebab dah Jadi hensem, kalaulah perempuan accept dengan syarat atau jadi pendorong kat lelaki tu mesti lain hasilnya kan. Tapi tulah semua yang berlaku pasti ada hikmahnya. Negatifnya perempuan tu akan di ingat sebagai makhluk mulut jahat yang menyakiti hati orang lain, positifnya lelaki tu dapat berubah ke arah yang lebih baik", ku menyambung. 

Kisah ni bukan kisah rare pun sekarang, ramai yang share tak kira lelaki atau perempuan pernah berada didalam cerita ni. Memang dalam hidup kita perlukan kritikan,tapi bukan kritikan yang sememangnya penuh dengki dan dendam, tapi kritikan yang membina. Beza okay kritik yang  membina dengan kritik tapi dalam masa memang nak jatuhkan orang lain, menjatuhkan maruah dan kredibiliti serta merendah-rendahkan orang lain. Rasanya tiada orang yang suka dengan kritikan tambah lagi harsh word untuk berubah, ada yang semakin jadi semakin teruk akibat mendapat kata-kata yang menyakiti hati. Kita yang mana? Adakah orang yang suka mengkritik atau suka memberi dorongan? Bab kritik orang lain semua orang pandai, tak payah ajar, tapi yang menerimanya belum tentu lagi tambah-tambah lagi jika  yang di kritik itu kita sendiri. Bagaimana respon kita? Terima atau tidak? Oleh itu, bersikaplah dengan sikap rasional, dewasa, matang, berlapang dada dan seumpamanya. Banyak reflect diri dulu sebelum mengkritik orang lain. Selalu ada cara yang terbaik untuk menyampaikan apa yang kita mahu. Kita pilih. 

Post a Comment