Ibrah Perjalanan ke Fraser Hill

9.05.2020

Cuti bersambung Maal Hijrah baru-baru ni ramai yang ambil peluang untuk balik kampung ziarah mak ayah, dan ada juga yang ambil peluang untuk bercuti bersama keluarga. Memandangkan cuti umum tu suami kerja, kita layan anak-anak kat rumah sajalah sambil settle kerja rumah yang tak pernah habis terutamanya part lipat baju kain, dari satu bukit dia membiak jadi dua ke tiga bukit, nak surut tu lama benar, nak membukit balik tu sekejap je. Entah bila masa isi rumah ni pakai, ku pun heran.

So tiba hujung minggu tu, tengah settle kain yang baru kering, surutkan bukit kain sebelum menggunung, sambil borak dengan mak kat telefon. Mak tanya takde pergi keluar memana ke? Kucakap takde, sebab tak tahu nak pergi mana, so tanya mak ayah tak keluar ke, keluar lah ambil angin tukar udara sekali sekala. Kucadang kat mak keluar pusing-pusing dalam kereta pun dah ok mak, asalkan keluar, mak gelak cakap takdenya kerja. Sebab ku pun kerap buat cemtu ngan laki asalkan keluar dari rumah, pusing-pusing habiskan minyak kereta kekdahnya. So lepas borak suami ajak "Jom kita keluar pergi mana-mana nak?". Ku tenung suami, sambil memikir nak kemana, takde idea. Jom jelah keluar, standbylah 1 beg baju kot terjah perginya kata suami. Layan sajalah permintaan partner in crime ni.

So bila dah bersiap-siap, semua dah gembira tak terkata, makanya bermula lah perjalanan kami anak beranak dari niat nak ke bukit Fraser atau Janda Baik. Korang Baca elok-elok tau cerita ni sebab banyak pengajaran buat kami sendiri yang lalui perjalanan unknown and unsure destination. Sebaik je sampai ke simpang 3 either nak pergi ke Janda Baik atau Fraser Hill suami singgah stesen minyak sebab anak nak buang air, alang-alang dah menyinggah tu sedang elok waktu solat zohor masuk kami selesaikan urusan Utama dulu. Dalam pada menunggu Ika search dan call semua resort dan tempat penginapan kat Janda Baik, unlucky semua dah penuh. So bila semua urusan dah settle kat stesen minyak tu, siap Harraz pun dah kenyang makan sebungkus nasi lemak untuk tengahari. Makanya suami cakap, kita naik Fraser Hill sajalah. So terus kami menuju ke tempat yang dah di dipersetujui. Start dari naik Kuala Kubu Baru tu gigih lagilah cari tempat penginapan yang available, semua full even kat Bentong, Raub, Bukit Tinggi. Sampai lah waktu mula kami panjat jalan ke Fraser Hill, pengalaman pertama naik sini, dia punya jalan tu sekali ganda bengkang bengkok dari jalan tapah naik ke Cameron Highland. Cuak, tapi masih ok sebab jalan sehala je naik tu, tapi dia punya pusing tu buat Haddad muntah. Haddad bukit biasa macam Banjaran Titiwangsa tu tahap pening je, tapi kalau naik Cameron Highland wajib muntah, seorang anakanda jelah jenis mabuk naik kereta ni. So nak sampai ke puncak Fraser tu ku tahan bulu hidung ni dari meloya bau muntah anakanda, kihkih. Nasib baik lah bawak essential oil kasi hilang loya bau muntah. Akhirnya 35minit berpusing naik bukit Fraser sampai juga ke puncak ya, dengan penuh sesak ya orang ramai, dengan sejuknya, boleh kat alah yang Bukit Fraser ni lagi sejuk banding Cameron Highland dan Genting Highland, sebab Utama hutan kat sana masih terpelihara dengan sangat baik. Fall in love dengan keadaan hutan sekeliling kat Fraser Hill. Sampainya kami kat sana, teruslah Google penginapan yang ada, pusing tengok sekeliling tengok betapa ramainya orang, terus hilang selera nak bercuti kat tempat sesak macam tu, tapi suami cakap kalau ada tempat menginap tidur jelah sana, sampai dah pun. Kami singgah kat Shahzan Inn Fraser Hill tu, kot lah kan ada lagi bilik kosong, 3 minit je lewat sebab suami pergi buang muntah Haddad, orang kat depan dapat bilik last. Bukan rezeki kamilah menginap kat Fraser Hill kali ni.

So sebelum turun dari Fraser Hill kami pusing lah tengok apa attraction yang ada. Bila tengok dari jauh macam tak seindah yang digambarkan kat website, agak kecewa jugaklah sebab expectation berbeza dengan realiti yang di lihat. Apapun mungkin ada yang menarik tapi sebab kami pun main terjah, baca info dan sharing tentang Bukit Fraser pun hujung-hujung, last minit decide dan ambil tahu, makanya itulah jadinya. Dari situ kami turun ke Raub/Bentong. Bila sampai simpang ke Bentong punya lah terkejut sebab dah banyak perubahan, dah bertahun tak lalu Bentong Karak. Jalan dah mula banyak kereta dan bersusun bila gerak, kami decide tidur jelah mana-mana asalkan dapat rehat sebab hari dah hampir petang. Suami dengan santainya cakap "kita tidur jelah kat Bentong, takkan lah Hotel kat Bentong pun penuh tambah pulak Hotel murah, macam mustahil jugak kalau penuh", sekali nak di jadikan cerita dari hotel pertama dan kedua kami tanya semua penuh, hotel ketiga ada bilik tapi family room dah full, nak tak nak ambil sajalah dua bilik, badan dah penat, nak rehat je landing atas katil. So bila dah confirm ada bilik baru tenang nak cari makan malam, kami singgah makan kat Medan selera Bentong je, antara port senang sebab parking luas dan banyak pilihan masa tinggal kat Banting hampir 5 tahun lepas. Selesai makan kami balik bilik dan bersiap-siap untuk tidur je, sebab pagi esoknya plan nak gerak awal dari hotel takut jalan dah start jem.

So pagi esoknya sempat lah kami berborak sambil gelak kan diri sendiri "Haa, ni lah kata kat orang ada ke jalan jauh-jauh sekejap, duduk dalam kereta je, sekali Allah balas terus kita yang berjalan-jalan duduk dalam kereta je" , sambung suami "tu yang cakap kat mulut, kat dalam hati tu ingat Allah tak tahu, dah terbalas baru tahu tinggi rendahnya apa yang dikata"aduii, padu betullah. Sempatlah basuh kereta xdan terus pergi breakfast nasi kerabu, habis sebungkus orang, kami mulakan perjalanan dengan pertanyaan kat suami "so dah decide nak lalu ikut mana?". Suami bagitahu ikut Kl jelah senang, dari Selayang kami ambil exit ke Ipoh, Kuala Selangor. Punya jauh perjalanan, Alang-alang dah jauh tu kasi kena lah cendol durian sesiap dua. Alhamdulillah rezeki kami dapat singgah kat Cendol Borhan tu, layan cendol semangkuk sorang. Dah pekena cendol masing-masing dah muak terus kami teruskan perjalanan balik rumah je.

Malam tu pillow talk dengan suami hasil perjalanan kami 2 hari 1malam tu. Suami kata macam tulah perjalanan hidup kita, kalau takde matlamat dan planning dalam hidup tak tahu pun sampai mana destinasinya. Sebab tak pernah aim nak apa dalam hidup ni. Kami start dari mula perjalanan laki bini pun takde hala tuju sebenar even dah tengah jalan pun tak ada keputusan setepatnya lagi nak pergi kemana dok main flip flop lagi. Tambah kami tak sure nak tidur ke tak atas bukit sana, lagi unexpected jalan nak naik tu punya teruk simpang siur kami tak prepare plastik muntahan anak, so boleh imagine lah betapa kalutnya bila anak cakap nak muntah. Sampai kat sana dok expected dan berharap ada penginapan, memang takdelah. Beza dengan orang yang merancang dan ada matlamat tujuan mesti dah prepare akan cabaran yang bakal di hadapi dan sedia kan solusi bila dah tahu apa yang bakal dilalui, begitulah hidup ni jugak. Kata 5 tahun lagi gitu gini gitu gini, tapi sedikit tindakan pun takde arah tuju ke matlamat tu. Ni tak kata orang lainlah, memang diri sendiri macam tu, malam tu penuh check and balance kami laki bini buat untuk re-line balik apa yang kami dah rancang untuk small family kami. Perjalanan ke Fraser Hill sangat banyak pengajaran tersirat penuh ibrah buat kami, seakan memperingatkan kami yang dah banyak dah hilang fokus dan tak konsisten.

Kalau hidup sekadar hidup, babi di hutan juga hidup. Kalau bekerja sekadar bekerja, kera juga bekerja. Kata-kata Hamka banyak tersirat pengajarannya buat kami, tinggal kita lah nak follow the flow atau keluar dari kebiasaan yang kita buat.