SGI Vacation Club Villa Damai Laut Holiday Resort Lumut

9.11.2020

Kalau nak pergi pantai kat Perak ni takde tempat pilihan lain melainkan Teluk Senangin tetap yang terbaik. Kami laki bini dah pergi Teluk Batik, seriously tidak memenuhi kehendak kami, pernah cerita sebelum ni kenapa kot, apapun cukup jelah sekali melainkan dah banyak perubahan positif dan pembaharuan barulah boleh consider nak pergi lagi belah sana. Untuk anak-anak yang ramai macam kami ni, that place memang not for us. So tempat yang lebih privacy dan tenang sikit kat Teluk Senangin, tapi tu sebelum ni lah. Hujung minggu baru-baru ni kami repeat lagi sekali lagi entah untuk yang ke berapa kali dah, kami terkejut sebab macam tengok semua dah macam terlepas dari kurungan, padat sesak lain macam. Penangan pkp, bersambung pkpp semua dah tak menahan dah dengan momokan ketakutan semua dah berani keluar dari sarang bawa family dan anak-anak keluar agaknyalah, apapun Syabas rakyat Malaysia, we can doing this, moga kita dapat balik kehidupan normal kita macam dulu dulu, hope this end year semua ni berakhirlah. Ramai orang sayangkan RM1000 dan RM10,000 soon, maka semua peraturan dipatuhi, topeng semua dah pakai, ada juga yang dah rimas memang selamba je tak pakai, its okay jangan dimarah. Semua atas kesedaran masing-masing, kita just ingat mengingatkan antara satu sama lain, yang penting asas paling utama kena sentiasa jaga iaitu jaga dan tingkatkan sistem imun masing-masing dengan jaga pemakanan, kebersihan dan sebagainya. Insyaallah jaga yang tu semua okay.

Panjang pulak mukaddimahku, so sambung ceritanya sampai je kat sana dengan penuh padat orang ramai, kami dah boleh agak memang semua penginapan kat tepi pantai dah penuh. Sepanjang kami datang sini memang Inilah kali pertama tengok betapa ramainya kat Teluk Senangin. Edisi main terjah untuk dua tiga bulan seterusnya tak boleh dibuat-buat dah, sebab sekarang asal cuti hujung minggu semua rakyat Malaysia keluar bercuti agaknya. alangkan Sungai Congkak pun boleh jem teruk apatah lagi tempat lain, kihkih. Masa tu dah pukul 5 petang lebih dah suami singgah tandas settlekan anak-anak dan solat, terus kami cuba cari tempat penginapan berdekatan melainkan dah memang takde akhir pilihan kena pergi cari tempat tidur kat dalam bandar Seri Manjung jugak lah. Terus Google Resort Swiss Damai Laut, sambil kita orang terus tuju ke tempatnya. Tengok kat website Agoda bilik dekat SGI Swiss Damai Laut masih ada yang kosong so kami booking terus, sampai sana dah pelik.

Tengok gambar last scary lah, resort kosong cemni, senja plak tu.

Unfortunately dikala senja hampir menjengah seram pulak ku tengok hotel situ, tambah pula tengok jalan bahagian reception di tutup. Suami pergi jenguk memang resort tu di tutup sementara untuk renovation, fuhh. Patutlah macam takde orang terus. Ku ni memang suka juga baca cerita seram, termasuk cerita seram hotel memang Swiss sini ramai juga yang share kata jangan ambil bilik hujung dekat hutan, siap ku pun dah pesan kalau kata ada bilik satu je, jangan ambil pergi cari tempat lain je, hahha, punya pengaruh seram tu. So nak di jadikan cerita notis satu pun takde kat area reception, nak tanya pun takde orang satu pun yang lalu atau datang. So kami pusing-pusing mencari kat mana tempatnya, bilik dah tempah, rupanya ada satu lagi area dalam Swiss tu yang apartments situ ada reception place khas untuk SGI Swiss Damai Laut. Yang tempat mula-mula kami sampai tu resort yang satu lagi untuk bilik-bilik standard je. Memang jauhlah dari area pantai SGI Villa ni, tapi tak mengapa sebab fokus sekarang nak cari tempat tidur je, kihkih, settle yang tu beres lah.

Haa, ni baru betul tempat ya, kihkih, reception pun lebih kurang je bentuknya, mana tak confuse.

Bilik studio, luas dan cukup lengkap.

Sampai sana, terus ambil kunci bilik dan pergi tengok bilik dulu sebelum pergi cari makan malam. Masa pusing kat blok-blok tu dah seram dah maklumlah dah nak malam dah pun, orang azan maghrib, dramatic betullah, dapat pulak blok hujung iaitu blok D, ada sebuah kereta je kat blok tu termasuk kami. Kangg tersebut kan, waktu macam tu, ku zip sajalah mulut menahan persoalan nak di tanya kat suami. Sambil tunggu suami check bilik, positif kan balik apa yang tak elok dalam fikiran ni, muahaha. Tengok suami dah tersengih-sengih, masuk dalam kereta "ok tak bilik, macam dalam website betul-betul tak?", suami cakap, ha'ah okay sangat. Nanti tengok lah sendirilah kejap lagi lepas balik makan.

Dalam website tunjuk macam ni.

Tidur malam semua dapat tidur selesa, alhamdulillah.

Balik dari makan malam, terus check in masuk bilik, alhamdulillah bilik menginap memuaskan hati, walaupun semalaman je puas hati lah dapat tidur selesa semua ralatnya tak pergi bagitahu terus kat receptionist untuk tambah tilam masa daftar, kita orang pergi lepas makan malam pukul 9malam dah, semua staff bertugas dah balik, so guna sofabed yang ada dalam bilik ajelah. Masa kita orang tempah tu harga dah turun dari hampir RM400++ ke RM200++ untuk Studio. Suami tak ambil pakej breakfast kalau tak just tambah RM8 sekepala je, nanti diorang hantar ke bilik atau makan kat Cafe Hotel, boleh pilih Western atau Malay dish. Sayangnya masa kami pergi tu kolam nak di upgrade, so tak bolehlah anak-anak mandi kolam. Kalau tak dah puas hati boleh mandi kolam even tak dapat mandi pantai, ini dua-dua tak dapat, bukan rezeki kali ni lah nak berendam air pantai juga air kolam. Next time insyaallah boleh datang lagi tapi in proper planlah, hope so wakaka. Dapat tidur bilik selesa pun dah syukur, apa yang best kat sini memang lengkap bilik dengan dapur complete ada peti sejuk dan dapur, nak masak pun boleh sangat. Kita orang pun tak tahu kewujudan Resort ni sebab biasanya yang orang dok share Swiss Resort Damai Laut yang kat tepi pantai tu, kitaorang memang tak ada dalam list nak pergi situ sebab keadaan nak Resort tu agak rumit even menarik, nak turun pergi pantai pun macam curam sikit sebab pinggir pantai tu berbukit-bukit. Tak menyempat nak handle anak-anak kat tempat semacam gitu, kikiki.

Pepagi dah sibuk nak keluar main kat taman.

Puas hati main taman dekat sejam.

Time to check out, semua SOP thumbs up. Kolam tutup.

Apa yang best kat sini ada banyak pilihan bilik dari studio dan untuk dua bilik bedroom, villa semi D pun ada untuk keluarga besar, kami ambil studio je dah cukup, kalau nak lebih selesa memang patut ambil yang dua bilik terus. Yang penting apa yang tunjuk kat websites sama dengan apa yang kami dapat, berbaloi lah sangat.

SGI Vacation Club Villa Damai Laut Holiday Resort Lumut agak menariklah jika semua kerja upgrade dah selesai, sekarang memang nampak tak terurus dan agak seram lah sebab nak ke resort ni pun agak ke dalam hutan sikit jauh juga dari jalan utama. Tapi tempat sangat selesa sebenarnya, cuma bab pengurusan tempat banyak kena baiki terutama dari landskap persekitaran yang nampak agak tak kemas dan tidak terurus mungkin sebab kawasan Swiss Resort ni sangat luas. Apapun untuk tempat tidur kali ni kami bagi 3.5 bintang, kecewa sebab banyak juga servis lain tak dapat dinikmati termasuk tak boleh mandi kolam, kihkih. Next time insyaallah repeat bila semua kerja upgrade dah settle. Korang yang pergi Teluk Senang in kalau penginapan sana dah penuh bolehlah consider bermalam kat sini, kurangnya kat sini jauh dari pantai sikit, takde bunyi ombak, tu je. Yang lain semua okay dan puas hati, juga takde peristiwa seram kat sini, alhamdulillah kihkih.