Booster Zat Besi atau Iron

9.09.2020

Punya payah nak cari ubi beet, sejauh-jauh tempat pergi baru jumpa. Kalau kat oversea memang diorang tanam depan tangga rumah je, asal nak makan pergi cabut je. Apa yang kurangnya ubi beet ni bau tanah teramat kuat, nak telan minum kalau tak kena cara memang tak tertelan lah. Tapi yang lebihnya sangatlah banyak kerana sumber nutrisi dan seratnya, dari vitamin dan mineral yang terkandung dalam ubi yang berwarna merah yang sangat cantik ni. Kalau nak cari pewarna original tanpa sebarang pengawet tiruan, pewarna tiruan, cari lah ubi beet. Warnanya so bright red, segar biji mata kalau tengok hasil. Sekarang main-main je orang buat sendiri dari lipbalm, sabun homemade, mungkin Lingzhi pun banyak mempengaruhi, rupanya kaya hasil muka bumi dengan segalanya, tinggal kita put effort tambahan untuk buat. Semua dah pandai amalkan sustainable living dah sekarang, alhamdulillah it's really good move for our society.


So the root of whole detox, pengambilan nutrisi penting dalam pemakanan diutamakan dan ditekankan sebab detox menyeluruh akan menghasilkan detox yang sangat berkesan dalam jangka masa yang panjang sebab ianya melibatkan lifestyle dan pembinaan habit baru dalam kehidupan. Ceritanya suami baru buat bekam baru-baru ni, then to boost his new sels develop perlukan iron yang bagus. Then the beetroot pilihan yang sangat bagus. So at the morning kasilah suami layan juice iron booster ni bersama-sama, ahh dating dipagi hari dengan hirupan green juice so mind blowing. Nak buat juice ni senang sangat, Ika guna slow juicer, hasilnya sangat mengujakan. Ni resepi pertama dari beetroot yang Ika share sini, ada banyak version tengok apa matlamat yang kita mahukan dari juice ni. So tujuan kali ni kita nak tingkatkan zat besi dalam badan supaya dapat hasilkan red blood yang sihat berkualiti. Juice ni bagus sangat untuk ibu mengandung yang alami masalah anemia, kekurangan tenaga harian dan bagus untuk stabilkan emosi diri sepanjang hari. 

Bahan mudah iron booster
2 genggam penuh bayam/sawi
1 biji beetroot
1 batang lobak merah
4-5 batang seleri
1 biji lemon/2-3 biji oren sunquick

Basuh dan tos kan semua bahan yang di potong kecil, kalau boleh basuh dengan air tapis an cuckoo/cosway so tak payahlah korang lap-lap sampai kering dah bahan tu. Untuk sayuran bagus kalau dapat rendam air garam sekejap. Kemudian potongan kecil bahan-bahan tu masukkan dalam juicer satu persatu. Minum dan nikmatilah jus dengan gembira! Yummeehh. Nak lagi sedap tambah topping serbuk spirulina, perghh! Power kesannya kaya dengan vitamin C, sangat ideal untuk mengatasi anemia dan tingkatkan penghasilan darah merah yang lebih sihat. Puas hati sekali mesin dapat 2 liter juice yang pekat likat, rasanya juga sangat sedap. Hilang bau tanah ubi tu dek rasa sunquick. Cubalah khasiat dari tumbuh-tumbuhan anugerah Ilahi. 





Note: the bonus from benefit beetroot good for slimming process. 

Post a Comment