Pressure Cooker Gadjet Wajib Mak-mak

9.27.2020

Sungguh hari ni semua benda kalau boleh kita nak cepat, asal fikir tu terus boleh siap atau dapat dalam tempoh yang cepat, betul tak? Pressure cooker antara gadjet wajib mak-mak kat dapur ada, sekarang dah terlalu banyak jenama yang keluarkan pressure cooker dan harga ya sangat berpatutan. Nak lembut kan daging, daging tulang, ayam pencen, ayam kampung petik jari je sekarang, tak perlu campak biji kurma, sudu garfu dah dalam masakan, kihkih. Macam pernah buat je.
Ika pun kalau takde keperluan memang takkan beli sesaja. Birthday baru-baru ni mak hadiah kan pressure cooker buat anakanda cheeky nan sorang ni, thank you so much mak, nothing I want just from you just doa everyday that's more than enough. Tapi dah mak bagi, kita terima dengan happy dan tangan terbuka, I'm just so blessed having mak and mom in law from heaven(cried). Entah, bukan jenis Ika meminta-minta ni, suami pun tahu, Ika tak pernah sekali minta benda-benda, cuma setiap keinginan kita simpan sendiri je, rasa takde keperluan yang mendesak, than I'm okay with it. Tapi tulah kalau dah nama rezeki, tak perlu minta pun Allah hadirkan orang-orang yang baik sekeliling kita. Macam part berjalan-jalan, Ika takde lah jenis cakap directly nak pergi situ sini, just the instinct yang Allah hadirkan buat pasangan, macam telepati gitu, biasa spontaneously keluar sendiri dari others atau pasangan, macam part pergi bercuti Langkawi tu, just Ika tulis dalam buku wishlist secretly, no one knows tu yang rasa amazingnya nikmat Allah ni, Allah sampaikan hajat dalam bentuk yang tak kita sangka. Bukankah itu satu rahmat besar, begitulah rezeki. Dalam banyak cara dan bentuk hadir  untuk kita, kerja kita pula, banyak-banyaklah bersyukur. Lagi banyak syukur lagi banyak nikmat Allah kurniakan untuk kita. Ingat rezeki bukan dalam bentuk duit je, nafas kita hari ni pun rezeki juga.



Ehh, sempat plak bersyarah wakaka, just reminder sebab kadang kita ni manusia suka compare and compete with others dalam kehidupan, sedangkan the compare person yang kita compete hanyalah diri kita sendiri setiap hari to be better person for each day. Sebab tulah wujud pepatah, hari ini lebih baik dari semalam, supaya kita upgrade everyday diri, amalan kita. Banyak-banyak renungkan diri sendiri, jangan tenung dan tengok orang lain melainkan untuk inspired kita, untuk dorong kita usaha lebih kuat supaya segala impian kita berjaya di capai, insyaallah.


So ceritanya tak pasal-pasal ada dua pressure cooker, masa pergi Langkawi dulu pun ma dah bagi pressure cooker stainless steel yang manual punya, Ya Rabb bertuah ya diri ada dua mak dari syurga ni, alhamdulillah. So atas kita pula lah tunjuk syukur seiring tak yang dalam hati, perkataan dan perbuatan, biar seiring semuanya. Kalau ada buat tukun dan tugu tak guna juga ye, yang kita miliki kita manfaatkan sepenuhnya. Contoh baru-baru ni balik dari satu tempat semua anak dah kelaparan, nak singgah membeli makanan tengahari semua dah habis, so nasi ayam 30 minit siap dengan adanya pressure cooker ni. Asal anak nak makan bubur, tinggal 20 minit settle. Apapun dalam kehidupan berteknologi sekarang semuanya ada kebaikan dan keburukannya. 


Pernah baca artikel kebanyakan orang perempuan terutamanya isteri banyak berhabis masa didapur, jika dikira-kira dan dihitung purata sehari seorang mak-mak duduk kat dapur lebih dari 6jam sehari dari part sedia kan bahan, sehinggalah hidangan tersedia untuk dimakan. So the best thing ada pressure cooker ni tentulah dapat jimatkan masa kat dapur. Selain tu perkara yang paling power pressure cooker ni, dapat empukkan tulang sekejap je. Antara menu kegemaran Ika sekeluarga adalah menu ayam pencen masak rendang padang, so nak empukkan ayam pencen ni ambil masa yang lama juga kalau guna periuk biasa, tambah pakej lain biji kurma, sudu garfu campak sekali nak kasi cepat empuk tu pun makan berjam-jam juga, huu. Frust geng tunggu meja makan kalau dah lama sangat menunggu lauk tak masak-masak. 


Tapi tulah dalam cepat-cepat kerja dapur dek penangan pressure cooker tu ada juga yang tak Best iaitu kenalah basuh dengan teliti, bab tudung tu kena cabut buang yang bahagian dalamnya cuci bersih lemak-lemak yang melekat dengan teliti. Other than that, pressure cooker ni memang must item yang mak-mak wajib ada kat dapur. Sekarang dah banyak pilihan pressure cooker yang lebih berpatutan, ikut kemampuan dan kehendak  masing-masing. Ada juga yang jenis orang lain ada, kita pun wajib ada, nak kena brand tiptop, yang tu suka hati dialah, duit dia apa kita nak sibukkan, betul tak? Macam kes termomix ke apa, haru biru netizen kes tak puas hati mahal sangat. Ikut pocket masing-masinglah, suka yang mahal pun belilah, baru orang kata berbaloi beli dan puashati, gitewww. 

Post a Comment