::be a teaChEr???::

2.11.2010

KPLI kuar lagi..aish!ritu cakap da takde da..takpela aku isi gak form die..mm, bile dirujuk kembali kepada entri tu, nape ade tanda soal ? ye..3 kali plak tanda tanya tu..sebabnye lepas aku da complete isi form, da siap submit, da siap print lagi form tu..aku muhasabah diri..terdesak kah aku? tak pom sekadar memenuhi kehendak orang lain? sedarkah aku masa mengisi form tu? biar betikk..aku pikir lagi, betul ke aku mau jadi cikgu? seorang engineer manusia? biar betikk (sekali lagi)...cam sedikit confius nga diri sendiri..aku teruskan lagi pikir.. benarkah aku mau jadi cikgu?boleh ke aku jadi cikgu?bole ke aku jadi contoh tuk mereka (pelajar)? baik sangat ke aku sampai bole jadi contoh tuk mereka nanti?layak ke aku?huhu..sesungguhnya aku tau, aku bukanlah seorang yang boleh dijadikan contoh, mungkin hanya dalam sesetengah perkara sahaja..i guess, hehe..aku terus bermonolog.. minatkah aku dalam bidang ni?macam tatau je minat ke tak..terus ingatan aku kembali kepada ayat2 yang penah aku luahkan bile kuar pasal cikgu-cekgi ne, pasal gaji naik turun, pasal kes2 yang melibatkan cikgu-cekgi ne nga anak murids..antara ayat2 yang penah kuar kat mulut aku yang comel lote n cute mute ne adalah (aku wat list sket):-

 
asal green apel tukar jadik red apel bile jadik cikgu..oo, tak sanggup

"kadang-kadang yang mitak jadik cikgu tu  terdesak sebab keje skang susah nak dapat, tu yang mitak jadik cikgu, kire last choice, tu yang ngajar cam tak bape nak ikhlas, nak gaji semata-mata"..tu yang menyebabkan aku sendiri berfikir balik ape yang telah aku katakan, terdesak kah aku?

"asal aku yang perangai yang boleh thumb-ups ne tak pernah dipilih tuk jadik cikgu?"..aku cakap cam tu sebab tak puas hati sebab kekadang yang terpilih tu perangai cam hampess..so aku berpikir balik pasal kata2 aku tu, abess aku ne baik sangat ke?

"ala, yang mitak cikgu tu nak kata minat sangat kat bidang tu xdela, mungkin pikir pada gaji yang bole tahan"...aku cakap camtu sebab sepanjang aku dop belek surat khabar dari dulu sampai skang, kes cikgu tak puas hati nga gaji xabes2, cam gaji tu yang paling penting, so takdela keikhlasan nak mengajar cam guru2 zaman aku dulu, so kata2 aku tu aku pikir balik, aku ne minat nak mengajar ke?k minat kat gaji tu?

banyak agi sebenarnya aku penah cakap2 pasal bidang ne..ntahla, aku pom tatau ape yang aku nak sebenarnye..yang aku tau, aku nakkan en.azham tu..hehe, merapu lak...okei, camne la aku wat conclusion, if memang betulla aku, jiwa aku, minat aku bukan lam bidang ne, mungkin offer tu aku takkan dapat begitulah sebaliknya. Yang aku tau, aku akan cuba buat mende yang memberi kepuasan pada diri aku sendiri, tanpa merasa keterpaksaan, tanpa merasa penyeksaan. Sesungguhnya pekerjaan itu adalah jalan tuk kita menghadapi hari2 dengan penuh keceriaan dan kepuasan dan kebahagiaan diri sendiri.

p/s:Entri ini adalah menzahirkan kejujuran hati bile bermonolog sendirian, segala persoalan, pertanyaan dan segala yang tersurat dientri ini tidak ditujukan kepada mana-mana pihak-harap maklum.Terima kasih.
(cam hampess jek greenapel ne, bau isi form, da pikir lebey2, tulunla,hehe saje nak tambah entri)

Post a Comment