Manual

10.13.2023

Setiap barang elektrik yang kita beli pasti ada manualnya, cara guna untuk pastikan barang tu tahan lama, tak rosak, berkarat.

Sama jugak dengan nak buat kek, bahan-bahan yang kita beli untuk buat kek ada manualnya untuk menjadikan kek tu sedap, gebu.

Macam Suplemen gak, ada manualnya untuk keberkesanan bila diambil dan tidak memudaratkan seperti senaman dan cara pemakanan juga mesti seiring untuk ke arah yang lebih baik.

Manusia pun macam tulah, manualnya Al-quran dan Hadis, follow dan amalkan apa yang di tetapkan pasti hidup tenang, damai, dipermudahkan, segala kesulitan pasti akan ada jalan keluarnya.

Setiap kerosakan yang berlaku pasti akan ada simptom dan tanda awalnya.

Contoh alat elektrik, kadang ada yang off terus, ada yang mula buat hal jadi tempoh masa memasak makin panjang, lambat panas etc.

Kek pun kalau tak ikut manualnya pasti bantat, tak sedap, tak gebu, baling anjing pun koma.

Pilih suplemen salah pasti ada simptom awalnya, muka mula breakout, jantung berdegup laju dan sebagainya.

Manusia pun simptom awal kerosakan diri bermula dari titik-titik hitam dihati dengan hilang kesantunan, tidak menghormati orang lain, mudah dengki, putus asa, hidup tidak harmoni dan sentiasa bersyak wasangka buruk.

Hidup kita ni begitulah dalam apa jua yang kita buat pasti ada manualnya macam nak bisnes bukan main langgar dinding saja.

Hidup ni sangat mudah jika ikut peraturan, ikut halatuju dan matlamat yang jelas.

Cara kita nak akhiri hidup pun kena design sesiap dah dan apa strategi untuk capai apa yang kita nak tu. Ni kes teringat sesuatu pasal makananlah, sebab viral dah kedai-kedai makan so call hipster, so call Muslim friendly and so on sebenarnya banyak keraguan. Bab makan ni entahlah, ku baca pembongkaran dari seorang ketua chef masakan yang puluhan tahun pengalaman rasa kesalnya, entah berapa banyak dah masuk dalam tubuh badan jadi darah daging ni, Allah. 


Tambah kesal yang orang Islam sendiri jadi dalang dan bersekongkol. Yang salahnya kitalah mudah sangat tertipu daya. Yang dok kalut kempenkan, promosikan kita juga orang islam. Allah. Nak muntah pasal entah dah berapa banyak termasuk dalam mulut jadi darah daging ni. Astaghfirullah. 

Korang follow Abang Ameen ni kat Facebook, banyak dia dedahkan apa yang tak patut kita normalize kan dah jadi hari ni, dah tak terkawal dah bab makan ni. Tak pelik makan pelik-pelik manusia hari ni, peel pun dah cannot brain, pelik-pelik dah jadinya terutama orang islam. Moga Allah ampunkan kita semua. Ramai yang marah, triggered pasal tempat dikatakan tempat yang depa tolong promo, tempat favorite makan, sedih bila tahap halal bab makan ramai sangat pandang ringan, padahal impak dalam kehidupan orang Islam benda ni impaknya besar dan berat sangat. 


Moga ada hikmahnya asbab ku share benda ni. Nak ubah benda dah normalize dalam masyarakat ni payah, lawan arus dan kita tahu ni akhir zaman kan, tak semua suka benda macam ni bila suruh diambil cakna. Dakwah 'kecil' ni moga jadi asbab jua kat hadapan Allah nanti ku dah sampaikan buat saudara seagamaku walaupun tak kenal. Terima kasih baca sampai habis dan moga disampaikan juga kat kaum kerabat keluarga dan kawan-kawan kita. Insyaallah. Ye memang tak mudah nak tegur, nasihat orang hari ni, mulakan langkah kecil ni pun okay dah. 






Post a Comment