Bebas

8.31.2023

Salam kemerdekaan, nasiblah tempat tinggal darul sesak setiap kali musim cuti sekolah, cuti bersambung-sambung ni, tak berbaloi nak keluar beratur kat jalanraya semata nak pergi kedai runcit, maka terperap kat rumah dikala jalan highway utara teruk sesak membawa ke jalan bawah, herloklah sangat betapa dok kat rumah, buat kerja-kerja rumah, atau lagi afdal bantai tidur, daku sempena laki cuti apa lagi maraton drama korealah, satu malam boleh settle 9 episod non stop, hahaha. 

Boleh faham macam mana perasaan orang Melaka dan tempat-tempat kerap sesak jalan dijalan dikala musim cuti ni. Kami anak beranak memilih untuk bersidai depan TV tengok perbarisan kemerdekaan untuk kali ni, tak pernah terlintas plan nak bawak anak-anak kat tempat crowded, berhimpit-himpit, bukan cerewet tapi memang tak gemar, alangkan orang berbondong pergi tempat sale, beratur tempat viral, kami sentiasa pilih lawan arus, tenang hidup gitu,hahaha.Orang pergi bercuti masa cuti sekolah, kami dah settle sebelum orang start cuti lagi, cutikan anak sesuka hati macam atok depa punya sekolah. 



Ramai suka hari merdeka sebab cuti atau betul-betul meraikan kemerdekaan? Apa makna merdeka bagi daku? Kita sebenarnya hebat dan betul-betul merdeka bila kita sedar kita sendirilah yang bina ketakutan untuk diri sendiri, kita sendirilah yang kuburkan ketakutan itu. Kita sedar kita boleh memilih dan mengawal apapun yang datang kepada kita tanpa sesiapa pun boleh masuk campur untuk membuat keputusan kita sendiri. Kita ada kuasa untuk memilih untuk apa yang kita percaya. 3 years peristiwa tusuk, really made me more 'merdeka' from meaningless circle and grow stronger with small circle, power of choose really awesome. Unlearn and relearn made me so 'merdeka'. Apapun selamat memerdekakan diri dari pemikiran sempit dan jumud. Buang buku teks yang berselirat dalam minda yang menjadi doktrin seperti tembok cina, runtuhkan supaya mindamu terbebas menjadi pemikir yang kritis, pengkaji ilmu yang mencari kebenaran. Ramai masih terjajah minda tanpa mahu teruskan perjuangan mencari gali ilmu, bak kata Dr Razin Jaafar, takut nak baca, sebab takut terbuka apa yang dibimbangkan, kalau begitu jangan ambil tahu, teruskan hidup seperti biasa. Hidup lah dalam fairy tale dunia tipu-tipu supaya terus selesa, alpa dengan apa yang bakal mendatang. Teruslah 'berkurung' supaya rasa selamat itu menguburkanmu. 

MERDEKA - ‘SELALU DUK INGAT, TAKUT KOT LUPA’

Sehari sebelum hari persembahan sempena kemerdekaan, dek kerana raptai penuh di sekolah, sang faqir hampir ‘tertuang’ sesi pengajian kitab dengan ALLAHyarham Guru.

Namun, tetap dikayuhi basikal menuju ke teratak tua, guru tersayang.

Apabila ditanya, “Awat lambat?” oleh Guru. Sang faqir menjelaskan bahawa ada raptai penuh di sekolah, balik lewat. Permohonan maaf diajukan. Guru tersayang hanya tersenyum dan mengangguk perlahan sambil berkata, “baguih hangpa la nie, macam-macam buat nak sambut merdeka. Kami dulu, bila kata merdeka nie, selalu duk makin ingat, takut kot lupa.”

Budak mentah yang kepenatan sehari, tergaru-garu, “selalu duk ingat, takut kot lupa?” mengulangi semula kata-kata Guru tadi dengan nada soal.

“Kita nie, buat kita betui- betui merdeka dengan buat-buat merdeka, duk ada dua saja, satu, INGAT, dua LUPA. Orang betui-betui merdeka, depa akan ingat selalu. Depa yang buat-buat merdeka, koi duk mai lupa.” Guru menjawab semula.

Budak mentah berumur 14 tahun, masih samar-samar. “ Saya tak berapa nak tangkap, apa dia maksud dia?” 

“Hang tau apa maksud merdeka?” Soal Guru tersayang.

Sambil diawali dengan Alif Fathah kurang lebih 6 harkat, maka jawab budak tersebut, “merdeka, maksudnya bebas, betui ka?”

Guru tersayang sambil memandang ke langit dan tersenyum lalu menyoal, “ Bebas dari apa?”

Budak tadi dengan yaqin menjawab, “bebas dari penjajah, kan?”
Sambil menarik sebuah kitab, lalu dihulurkan kepada budak tersebut, tertera di muka hadapan kitab tersebut, ‘Faridah Al Faraid’. “Malam nie kita nak cerita pasai merdeka.” 

Kitab antara yang menjadi syarah oleh Guru tersebut kepada budak tadi, pada hari-hari sebelum itu lagi.

“Nak faham merdeka, kena faham ayat nie;

يَا أَيَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ ﴿٢٧﴾ ارْجِعِي إِلَىٰ رَبِّكِ رَاضِيَةً مَّرْضِيَّةً ﴿٢٨﴾ فَادْخُلِي فِي عِبَادِي ﴿٢٩﴾ وَادْخُلِي جَنَّتِي ﴿٣٠﴾
Wahai jiwa yang Merdeka ( tenang), kembalilah kepada ROBBmu dengan hati yang Redha lagi diredhai; lalu masuklah ke dalam jemaah hamba-hambaKU, dan masuklah ke dalam syurgaKU  (Al-Fajr : 27-30).

Maka, hang akan faham erti sebenaq merdeka. Ajaqlah pada anak cucu nanti.”

Pengajian diteruskan.

Fahamlah akan budak tadi akan maksud ‘SELALU DUK INGAT, TAKUT KOT LUPA’ (Selalu perlu Ingat, Bimbang nanti lupa).

‘Siapakah mereka yang Merdeka?’
‘Apakah Itu Merdeka?’
‘Bagaimanakah cara untuk Merdeka?’
‘Kenapakah perlu merdeka?’
‘Bilakah sebenar-benar merdeka?’

AlhamduLILLAH, pada malam itu, Persoalan-persoalan tersebut dijawab satu persatu oleh ALLAHyarham Guru tersayang.

Merdeka pada seorang hamba adalah apabila sentiasa adanya SYUKUR dan HUDUR akan Kebesaran jua Keesaan ALLAH pada setiap hal serta keadaan. 

MAKA,
Merdekalah dirinya dari segala kemusyrikan dan kekufuran.

Merdekalah dirinya dari segala kemaksiatan dan kemurkaan ALLAH.

Merdekalah dirinya dari segala azab pada zahir dan batin, dunia dan akhirat.

Merdeka dari Syirik, Merdeka dari Maksiat dan Merdeka dari Azab. 

Itulah MERDEKA YANG SEBENAR kepada yang bergelar baharu.

Merdeka pada Zahirnya BELUM semestinya Merdeka pada Batinnya.

Namun, Merdeka pada Batinnya, SUDAH semestinya Merdeka pada Zahirnya.

Gambaran Merdeka pada Zahir adalah Terlepas dari cengkaman penjajah.

Hakikat Merdeka pada Batin adalah BEBAS dari SYIRIK Jali mahupun Khafi dan terurai diri dari sekalian belenggu Maksiat.

Selamat Menyambut Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia ke 66 buat semua.

Merdeka Aqidah
Merdeka Jiwa
Merdeka Aqal
Merdeka Zahir
Merdeka Batin

InsyaALLAH, semoga menjadi suatu curahan kepada anak cucu kelak.
-Kredit Wan Asrul Al-Kalantani

Post a Comment