Bilik

8.29.2023

Berlegar video bilik tidur aka rumah kecil yang di diami oleh seorang isteri dan anaknya selama duduk dengan mentua. Isu duduk dengan mentua ni memang never ending stories. Daku pun penat baca, sebab yelah nak ulas kita pun tak tahu duduk bangun dengan mereka dan segala yang dilalui pengalaman macam tu. 
Ada yang okay ada yang tak okay, yang banyak tak okaylah. Apapun kita ikutlah apa yang ajaran islam dah bagi panduan, memang bila dah kahwin ni, seeloknya, sebaiknya duduklah berasingan dari ibu bapa melainkan ibu atau bapa dah tak mampu uruskan diri sendiri. Sebab pernah tertengok satu video, bab duduk dengan mak ayah ni, kalau semata-mata nak temankan mak ayah, tak valid, melainkan mak ayah dah tahap tak mampu uruskan diri, maka wajiblah anak-anak ambil tanggungjawab untuk uruskan, dan bila nak uruskan kena duduk sekali bila yang perlukan bantuan 24jam. Daku ingat kata-kata dan pesanan bapa mertuaku sampai sekarang, kat dapur tak boleh ada dua tukang masak, dia makan dalam, bergaduh. 


Ku tak tengok orang lain, ku tengok bapa saudaraku sendiri ja, masa mula-mula kahwin dia dah letak borderline even duduk sekali dengan nenek ku, buat pintu masuk rumah lain, dan buat pintu asing yang memisahkan rumah dan bilik pak saudaraku walaupun dibawah satu bumbung yang sama, maksudnya walaupun ruang bilik mereka suami isteri terhad, tapi pak saudaraku lengkapkan macam jadi sebuah rumah kecil ala-ala jepun, tu masa nenda ku masih ada tenaga, sihat berjalan. Even sekarang mereka harmoni je duduk bersama sebab ada bahagian dan ruang peribadi masing-masing untuk memasak, berehat dan sebagainya walaupun ruang tu sebesar sebuah bilik je. Sebab apa, sebab pandangan mak mertua, menantu ni terjaga. Ya! Melalui pandangan matalah timbul pelbagai andaian, prasangka, dan bermacam lagi uneasy action yang mungkin out of expectation antara satu sama lain antara mertua dan menantu, disebabkan masing-masing dapat buat rutin sendiri tanpa diperhatikan perbezaan atas asbab beza didikan, suasana membesar, maka point penting ni ramai yang ambil mudah. Asbab mata terjaga ni lah, mertua atau menantu dapat jaga judgemental views masing-masing. 

Ku sangat setuju kalau jenis mak ayah atau adik beradik dah decide untuk salah seorang jaga orang tua, bagi izin kat mereka buat space sendiri. Manusia ni alangkan tengah sakit pun boleh banyak bersangka-sangka, buat andai hanya melalui pandangan mata, begitulah juga seorang mak, menantu ni. Mereka pun manusia, dua-dua nak space sendiri, walaupun mulanya kata tak kisah, mulut tak berbunyi, dihati takde sesiapa yang tahu apa yang timbul melalui pandangan mata bila melihat aktiviti menantu, mertua. Benda makan dalam ni, lama-kelamaan akan jadi keladak tebal kat hati, suatu masa boleh jadi isu ungkit mengungkit. Nauzubillah.

Apapun bila dah decide nak duduk sekali dengan orang tua, berbincang baik-baik dengan pasangan dan orang tua, tanya jelah direct dari hati ke hati sebab bila dah duduk bersama ni memang dugaan dia tak sama dengan duduk dengan anak-anak masa anak belum kahwin lagi. Lain definitely berbeza sama sekali, tak kira orang tua belah suami atau isteri. 

Daku pun tak nak judge mereka yang kongsi, komplen, bagitahu masalah kat medsos tentang perkara dan isu sebegini, sebabnya daku pun ada anak-anak yang tengah membesar dan banyaknya daku komplen pasal anak-anak sekadar nak meluah rasa hati. Apapun yang diuji duduk bersama mertua dan menantu moga baik-baik saja ye, ku doa moga Allah kurnia ganjaran terbaik sepanjang kesabaran korang. Ingatlah tiada manusia sempurna, macam daku ni antara spesis menantu hantu, so sentiasa sedar dirilah duduk bangun kat mana, hi hi. 






Post a Comment