Merapu Sekali Sekala

11.10.2020

Fuhh, banyak lagi entry in list nak publish dan perlu dikarang, sorry sangat yang komen kat entry blog Ika jarang balas sebab memang Ika buat scheduled posting, jadi biasanya Ika log in blogger once in two weeks atau lebih tengok kelapangan diri. Biasa scheduled post yang Ika buat memang cover untuk sebulan terus. But, alhamdulillah ilham yang Allah kurniakan buat Ika pantas mengarang dan dapat idea, so bila dah buat entry sempatlah Ika cover at least tiga ke lima sekali karang dalam satu-satu masa. Bukan senang juga nak konsisten ye, tabik buat blogger otai yang update on time setiap hari atau lebih dari tu. Nama lagi passionkan? Alhamdulillah more than a month Ika berjaya konsisten buat entry selang 2 hari sekali even scheduled post Ika sangat happy sebab berjaya make this blog alive balik, terima kasih buat yang sudi baca. Moga-moga ada post yang pembaca dapat manfaat dan info berguna. Ika pegang kata-kata sang guru, jangan tunggu waktu yang sempurna, semuanya sempurna untuk kita mulakan sesuatu, gunakan apa yang ada di tangan kita. So here i'm, Ika share apa yang Ika lalui, nikmati kerana pengalaman kita semua pastinya berbeza tak kisah dari segi apa pun.


Bila masuk umur dah suku abad ni, tak lain tak bukan kita hanya cari ketenangan hidup kerana penghujungnya kita tahu bagaimana hakikat sebuah kehidupan. Moga-moga baki umur yang ada ni, Allah izinkan untuk Ika share semua Ilmu yang Ika dapat, belajar, belajar balik kerana ilmu ni tak ada penghujungnya. Semakin kita belajar semakin kita rasa kita tak tahu apa-apa. Bab ilmu ni juga satu ujian buat kita, sebab ilmu boleh buat manusia rasa ujub, bongkak, takabbur, meninggi diri dan sebagainya. Mintak jauhlah semua tu, insyaallah amin. Moga apa yang tertulis kat sini ada saham yang baik untuk dibawa kelak kerana antara salah satu sedekah adalah ilmu yang bermanfaat yang berpanjangan.


Syukur jugak pengalaman dan kenangan pergi berjalan-jalan tahun-tahun sebelum ni banyak diperam, bolehlah buat content untuk gerakkan entry dalam blog ni, wakaka. Style Ika mengarang kat blog, kalau ada idea datang memang Ika saved part tajuk dulu dan point-point content, jadi bila ada mood nak mengarang Ika dah ada rangka dan idea. Blogger otai lain Ika tak tahu diorang buat macam mana, yang pasti tips diorang mesti lagi power, dan Ika juga suka baca perkongsian mereka dari segi teknikal bagaimana nak buat blog post atau content dan Ika sangat berterima kasih kerana mereka-mereka ini tak pernah lokek untuk berkongsi. Ika pun dikira nasib baik juga sebab banyak sangat content yang Ika peram, kes tak sempat masa mengarang setahun dua terdahulu,syukur alhamdulillah Allah bagi kelapangan masa sekarang ni. Nasib baik tu selalu ada je ye, bila keluar tengok dunia luar, banyak bergerak dan jumpa ramai orang, kenal banyak tempat memang banyak membuka minda. That's why dalam Islam galakkan kita berhijrah, hijrah untuk banyak sebab salah satu supaya kita mudah berlapang dada melihat perbezaan cara hidup orang lain di sesuatu tempat, cara mereka berfikir dan sebagainya. Nak buka minda ni bukan benda mudah sebab otak kita sendiri ni pun dah banyak terdoktrin dengan pelbagai perkara dalam kehidupan, so nak move keluar dari comfort zone memang kena banyak berjalan. Yang lagi bagus jika dapat keluar dari negara Malaysia dan lihat budaya orang, bangsa lain. 
Apapun entry kali ni just my thought, sebab antara pesanan otai-otai, guru-guru banyakkan diam, lebihkan melihat, perhati, teliti gelagat, perlakuan orang lain kerana di situ ada pengajaran dan pelajaran untuk kita menjadi orang yang lebih baik. Owh dan juga membaca, kerana membaca juga membuka minda kita yang sempit. Buatlah target habiskan satu buku dalam tempoh 3bulan pun dah okay, Ika still on 4 bulan satu buku, tapi bab beli buku setiap bulan kalau boleh nak shopping, wakaka. Tang nak habiskan baca tu jenuh juga. Tapi okay lah asalkan bermula. Alhamdulillah. So mohler kita berjemaah dalam memperbaiki ke arah yang lebih baik, insyaallah.

Dicatat pada 29 Oktober 2020
12.33am

Post a Comment