Galeri Sultan Azlan Shah Berbaloi dilawati

11.04.2020

Kalau datang ke Kuala Kangsar, jangan lupa singgah di Galeri Sultan Azlan Shah, berbaloi sangat singgah galeri ni. Masa mula-mula Ika sampai suami just tinggalkan Ika kat Galeri ni dengan si kecil, sebab nak bawa anak-anak yang lain pergi main playground selepas solat kat Masjid Kuala Kangsar, Masjid Ubudiyyah yang cantik tu. So Ika ambil peluang masuk Galeri Sultan Azlan Shah sebagai me time sambil isi masa menunggu anak-anak main, takdelah bosan sangat.

So, masa nak masuk tu dah pelik sebab kat depan tulis kena bayar tiket, tapi masa tu takde orang so ku masuk macam tu, kot lah kat dalam ada kaunter, rupanya kaunter bayaran tu tempat pak guard jugalah. Kebetulan ada tiga empat anak muda duduk kat depan galeri tu, rupa-rupanya krew TV3 tengah buat penggambaran, terus diorang bagitahu bayaran tu masa mula-mula masuk lagi, tak pasal kena patah balik bayar untuk Tiket. Kat Galeri Sultan Azlan Shah ni bangunan cantik sangat, terutama bangunan utamanya. Tapi Ika masuk bangunan lain dulu iaitu bangunan yang mempamerkan kereta-kereta mewah milik Sultan serta segala cenderahati yang di terima Sultan sepanjang memerintah. Uii kalau tengok barangan yang Sultan dapat sebagai Cenderahati, memang terbuntang biji mata. Setelah puas pusing dalam Galeri tu, pergi pula Galeri utama, haa yang ni lagi terkejut sebab bangunan utama ni a bit tricky sikit sebab terlalu besar, seram pun ye, sebab takde orang sangat datang Galeri ni. 


Boleh kira dengan jari. Kalau dah masuk memang tak jumpa yang masuk sekali tu sebab bangunan, bilik-bilik yang bersambung situ sini, macam main hide and seek pun ye. Kat sini semua apa Sultan pakai semasa acara serta majlis dipamerkan. Segala perabot, pinggan mangkuk, pakaian dipamerkan. Segala senjata dan peralatan yang digunakan oleh Sultan dipamerkan. Memang kalau nak tilik satu-satu tak sempat, bukan tak sempat, lebih kepada seram sebab kat dalam tu guna lampu kuning dan agak suram, lepas tu barang pun penuh padat di setiap ruang, ku kan penakut, wakaka. So setiap ruang yang Ika masuk tengok tu tak sampai 5 minit pun. Tapi okay sangatlah kalau anda datang dengan group kecil melawat jika sudah bebas untuk keluar nanti, Galeri Azlan Shah ni memang berbaloi untuk ambil tahu sejarah. 

Biasa Ika kalau datang Kuala Kangsar wajib singgah makan kat Kedai depan Sungai Kuala Kangsar yang menghidangkan banyak lauk resepi orang-orang kampung, sedap dan banyak pilihan. Tapi penangan PKP, PKPB banyak sangat kesan kat orang berniaga, dari seluas-luas kedai dan sebanyak-banyak lauk, sekarang dah sikit pilihan, tak berbaloi kot masak bebanyak, tak ramai pengunjung. Yang regular customer berdekatan mungkin cari, kalau nak harap pengunjung dari luar sekarang memang taklah. Berharap fitnah terbesar sekarang ni berakhir, covid19 bukan biasa-biasa bagi yang mengkaji, pesanku buat teman-teman banyakkan amalan, tingkatkan ibadah dan amalan kuat kan rohani, banyakkan perbaiki Diri juga paling penting tingkatkan sistem imun melalui pemakanan yang baik. Hope this will end soon. Kesian tengok ramai yang terjejas akibat virus ni. 

Galeri ini maparkan sejarah dan tonggak kehidupan termasyhur DYMM Sultan Perak Darul Ridzuan.Tidak terlepas dari signifikansi sejarahnya, bangunan megah Galeri Sultan Azlan Shah menunjukkan perpaduan unik dari gaya arkitektur seperti atapnya unik berbentuk 'bumbung limas' dari nyeri, struktur bumbung begitu menarik seperti piramid,manakala bentuk keseluruhan adalah campuran estetika ciri tempatan dan kolonial. Pada peringkat awal pembinaan, bahan bangunan yang berpunca dari luar negeri - genteng dari Perancis, sementara dinding dan lantai ubin yang berpunca dari Itali - untuk melengkapkan batu tempatan dan yang terbaik dari 'Cengal' dan 'Meranti' kayu yang digunakan untuk atap rangka batang dan balok .

Pelbagai aneka memorabilia dan barang-barang peribadi milik Sultan Perak dipamerkan di galeri ini. Ada juga bangunan berasingan yang menunjukkan unit kereta kerajaan dan kereta peronda yang digunakan dalam iring-iringan kereta ketika Sultan Azlan Shah memerintah. Ada juga kedai cenderamata yang menjual barang yang berkaitan dengan kesultanan Perak.

**Anda tidak dibenarkan mengambil gambar di dalam galeri ini.

Harga Tiket:
Dewasa (RM4)
Kanak-Kanak (RM1)
Warga Emas (RM2)

Waktu Operasi
Isnin – Ahad : 10.00 pg – 5.00 ptg
(Tutup sementara pada waktu solat Jumaat) : 12.15 tgh – 2:45 ptg

Post a Comment