Toksik dimana-mana

7.25.2020

Akibat terlalu banyak negatif vibes at medsos terutama Facebook, secara rasminya ku deactivekan Facebook buat sementara atau sampai bila-bila pun tak tahulah. Yang penting walaupun banyak jugak post bermanfaat dan baik, tapi yang negatif pun sama banyak, toksik dimana-mana, kita jadi toksik untuk orang lain pun boleh jadi juga. Asyik nampak orang lain je bertoksik tak sedar diri sendiri sebenarnya pun toksik penat jugak ek, so bawak-bawak muhasabah diri sudah lah, hehe so better shut off dan avoid buat seketika sebab negative vibes macam tu boleh kacau kita punya inner, fokus dan lari dari on track sebenar. Apapun nasib baik ada blog medium yang satu ni, akhirnya 2020 memaksa daku kembali ke blog untuk menulis dan menulis, kind of therapy to me sebab tu kena tulis. Tulis hal sendiri sajalah sebab tak kuasa dan takde masa nak tulis ambil cara hal orang lain. Hidup ni jangan sulit-sulitkan, hidup pun bukan lama sangat, sampai masa kembali juga pada-NYA bila-bila masa. Tidur malam semalam belum tentu pagi ni dapat bangun, tambah akhir zaman kematian mengejut dimana-mana, kind of reminder to me too. Hidup pun tak selamanya mendongak dan menunduk ke bawah, always route here and there. Yang penting kita sebagai hambaNYA jangan pernah hilang pergantungan pada-Nya semata-mata, yelah kot dalam mulut berkata-kata harap dan bergantung pada Allah semata, tapi perbuatan bertentangan dari iktikad dihati dan mulut, zaman fitnah disana sini, semua keliru yang hak dan batil, yang haram jadi halal, yang halal jadi haram, begitulah. Semua boleh jadi di zaman fitnah ni, guna media pun memadailah, pun dah teruk panik dan huru hara dibuat nya masyarakat. Nak hidup tenang kurang-kurangkan atau tak payah tengok berita, fokus bangunkan diri dan tambah nilai aktiviti Ibadah. Moga-moga husnul khatimah hendaknya. 


So beralih kepada medium blog pun orait sangatlah, lagi pun dah lama dan banyak sangat cerita-cerita sendiri yang terperam dan terperap, harapkan memori masih bagus, ada jugaklah tang yang dah lupa, tapi boleh lah buat modal mengarang, hihi. Dalam pda tu sekarang pun dok survey kedai online yang buat cuci gambar harga murah, menyesal plak tak buat jadi habit cuci gambar macam mak-mak kita buat dulu. Yang kat alam maya ni kalau buat tak nasib baik telefon rosak pun gambar dah hilang tak boleh tengok terus. Kalau cuci gambar buat album tu lain cerita plak. 


Tadi pun kebetulan anak-anak tertengok album kahwin, belek punya belek, dengar dengusan kekecewaan anak sulung "kalaulah abang Harraz dan adik-adik semua ada masa mama ayah kahwin meriah, lagi seronok, boleh potong kek sama-sama", hahha mampu gelak je bila anak-anak sesama diorang berborak. Lagi pun bila dihitung-hitung banyaknya masa habis depan phone selama hidup ni, banyak dah living moment tertinggal. Baru dengan phone dah banyak tipu daya dan keasyikan kita terikut-ikut, maka berigat-Ingatlah jua. Baru seketul phone, lepas ni kalau Dajjal offer kehidupan kita pun sama tertipu, huu takut, tak boleh imagine. Banyak-banyak kan dengar ceramah akhir zaman, tadabbur dan amal surah al-Kahfi sama. Hati-hatiah yang kita nampak hero tak semestinya hero, yang kita nampak musuh tak semestinya musuh, Banyak-banyak lah mengkaji, carigali, jangan dapat maklumat hanya dari satu hala, moga Allah pandu kita dalam menilai apa yang baik dan buruk untuk harungi kehidupan mendatang. 


Apapun welcome thank you my reader, macam kan ada reader blog daku nih, hahaha, pepun tak kisah lah ada ke takdak, yang penting ku boleh tulis coret kisah ku sendiri, kisah plak hal orang lain kan. Moga yang tercatat yang baik-baik, bagi info yang baik, InsyaAllah amin. 




Post a Comment