8 Tahun Pelajaran dan Pengajaran

7.24.2020

Being a mother is the best moment untuk suami isteri. Samalah kami laki bini. Once disahkan hamil anak sulung gembira tak terkata dalam masa yang sama ada perasaan takut juga. Yelah first time, memacam memikirnya bila bawa somebody dalam rahim sendiri. Harraz adalah anugerah dari Allah untuk mendidik, mengajar kami menjadi manusia yang lebih baik. Anak sebenarnya datang untuk membetulkan perjalanan hidup kita menuju dan kembali pada Allah. Bila lahirnya Harraz banyak sangat perkara yang kami suami isteri dapat terutamanya dari segi pengajaran. Datangnya Harraz antara kami suami isteri banyak buang ego yang bersarang kat kami suami isteri, belajar terima kelebihan dan kurangnya kami. Allahu, tak ternilai, tak terkarang ayat yang setepatnya apa yang kami nikmati dari anugerah Allah yang satu ni. Apapun alhamdulillah dan syukur atas 8 Tahun kurniaan dan pinjaman Allah ni.

Jauh lagi perjalanan kami sebagai mama ayah kepada anak-anak. Kekurangan ketika membesarkan, mendidik Harraz dan Haddad kami upgrade to be better bila anak makin bertambah. Allah jua yang memudah menguruskan anak kami sepanjang mereka membesar, kerana tiada daya upaya kami melainkan semuanya pertolongan dari Allah. Alhamdulillah sepanjang mendidik anak-anak, the chaos situation wajib ada, tu memang tak boleh nafilah, sebab setiap anak-anak ada keunikan tersendiri. Apapun untuk Harraz mama berterima kasih dan minta maaf sangat sejak dari kecil lagi Harraz banyak berkorban(menangis), sebab anak sulung banyak mengalah, beralah dengan adik-adik. Harraz kalau setiap kali ada something adik-adik yang against his will, dia akan remind "Harraz adalah orang pertama yang duduk kat dalam rahim mama, Jadi kena dengar cakap abang Harraz, kena...bla bla", his point memang win dan adik-adiknya memang akan gamam tak mampu balas, hahaha. 


Ika dulu masih ingat selepas kejadian hitam, pernah tercatat dalam blog ni, memang ingat tu dah last time tengok Harraz tapi Allah jua yang Maha melindungi, Harraz selamat tapi the progress after that sangat menyedihkan, Harraz tak banyak bunyi, poor eye contact banyak tenung kipas bergerak, sangat-sangat sensitif dengan bunyi-bunyi yang kuat, bunyi enjin motor, bunyi drill semua tak boleh, akan buat Harraz menangis, sedih sangat sebab ciri-ciri yang Harraz tunjukkan tak normal, seperti sindrom budak-budak autism tu, paling tak keruan picky eater yang teruk, dan Harraz di diagnosis ada asma selepas kejadian tu, so waktu malam ketika Harraz tak sihat seperti selsema dan batuk sangat horror, nak tidur pun takut, takut sedar-sedar Harraz dah semput atau tiada, punya trauma teruk lepas kejadian hitam tu. Harraz punya body macam budak tak cukup zat. Sedih amat. Tapi mama kuat kan hati, sentiasa positif kan diri even though nak positive tu sangat payah sebab my health masa tu pun mencabar. Tapi mama percaya Harraz bukan seperti yang terlintas kat fikiran, cuba lawan that thoughts. Allah je tahu struggle masa tu, struggle pulihkan diri sendiri, struggle dengan keadaan anak. 

Harraz umur 3 tahun lebih baru keluar perkataan dari mulut, alhamdulillah walaupun lambat terus dapat sebut dengan jelas tanpa bunyi 'telor', syukur sangat dari hasil konsisten bagi minyak ikan kat Harraz, his condition sangat memberangsangkan terutama bab bernafas banyak progress yang positif. Dalam masa tu jugaklah banyak effort mama try dan adjust untuk improve masalah picky eater yang teruk. Dari hanya makan pasta sahaja, Harraz mula makan bihun dan mee, dan akhir sekali nasi. Tu pun masuk umur 5 tahun baru start makan nasi even sekali sekala tu pun satu progress yang sangat besar buat kita yang bergelar mama apatah lagi Harraz mula start melompat dengan gerakan yang betul.

Apapun pengajaran dan pengalaman termahal mama dapat dari anakanda sulung start dari mengandung melahirkan, dan membesarkanmu. Selamat Hari Lahir Harraz yang ke 8 Tahun, mama doakan Harraz terus berani lawan segala ketakutan yang bersarang dalam diri Harraz dan hilang kan trauma Harraz moment dengan mama ketika mama hilang kewarasan dulu dan hanya mengingat moment yang indah dengan mama sahaja. I love you to the moon, mama ayah doakan Allah kurniakan kesihatan yang terbaik, kehidupan yang diberkati, dipermudahkan, di rahmati selalu, Jadi anak soleh penyejuk hati mama ayah, Jadi hamba Allah yang diri kan solat, patuh melaksanakan perintah-NYA dan ikut sunnah Rasul, hiasi peribadi yang baik mulia . Insyaallah amin. 

P/s: korang kalau anak ada masalah speech delay, autism, sawan, developmental issues etc boleh cuba NEMECHECK PROTOCOL. Ada group khas kat facebook yang guide parent macam mana nak buat protocol, hanya guna 3 benda FISH OIL, OLIVE OIL dan INULIN (3 tu pun ada brand terpilih yang berkualiti tinggi). Nak tahu lebih lanjut korang boleh request join private group tu. Tak salah mencuba kan, lagi pun dah banyak hasil positif yang ahli group tu dapat hasil amalkan protokol konsisten dan disiplin. 

Post a Comment