Adakah Nasi Arab Berkhasiat

11.07.2011

Yup salah satu menu feberet saya adalah Nasi Arab...entah kenapa dan bila suka menu ne...apapun nasi arab memang masuk je dengan tekak melayu ne...haha...Setiap kali melihatkan berjenis menu nasi arab, saya hanya order Mandy Lamb... memang suka..dah jadi feberet...kan dah mention dah atas tadi-_-". Sekali sekala boleh lah layan kan aje selera tu...namun saya rasa nasi arab ne ada khasiatnya yang tersendiri...Beras untuk buat nasi arab biasanya guna beras basmati, membekalkan vitamin dan mineral yang tinggi, tiada kolestrol langsung dan rendah kandungan sodium. Tidak mempunyai glutin, kandungan asid amino yang tinggi beserta glukos yang membekalkan tenaga kepada badan kita. Banyak kan khasiatnya. Tambah pulak khasiat daging kambing. Memang superb!Kita banyak salah faham dengan daging kambing, jantunglah, darah tinggilah, kolesterol tinggilah, semua nak kaitkan dengan daging kambing rupanya semua tu silap. Sedangkan daging kambing sangat banyak manfaat dan khasiat. Malah daging kambing berfungsi sebaliknya mencegah darah tinggi serta obesiti juga pengurai kolesterol tepu. See!! banyak sangat manfaat sebab tulah saya suka nasi arab tambah-tambah dengan daging kambing. The reason why cakap semua mende kat atas tu sebab nak tempek gambar makan-makan..kahkah=p , cover baikk gitu!
note: Laksa penang pun sedapppp!huhu
Namun bila bercakap part portion nasi arab boleh berkongsi makan untuk 2orang, saya sebaliknya...tak pernah berkongsi even dengan en.azham (pinggan masing-masing okei)
-_-" . Tak pasti berapa besar perut saya ne, tapi alhamdulillah even suka makan banyak perut tak pernah plak mengalami situasi ditakuti kaum hawa "buncit"...so sangat senang hati bila makan...bahaya betul! dan peristiwa di Al-rawsya bertahun lalu tetap menjadi ingatan dek penangan soalan kawan lama en.azham...kahkah=P...buat malu aje kan, badan macam tu, alahai bila bab makan macam membela (bela perutlah) -__-"

2 comments