Hujan

11.01.2023

Rintik-rintik hujan memang membahagiakan hati. Sekarang musim hujan kan? Ku tak tahu nak cakap tentang perasaan kat hujan ni, ada orang suka dan tak suka bila musim hujan, lecah, renyah, basah, yang pasti ada yang tidak menyenangkan dan komplen bila hujan turun. Ku pun kadang terkeluar bab komplen bila cuaca basah, kain payah keringlah, lantai kotorlah, macam-macam kadang-kadang terlepas kat mulut, kat lintasan hati, astaghfirullah, huu. Manusia cemtulah time panas berdenting, minta hujan, time hujan minta panas, paggg kan! Tak pernah elok apa yang jadi. Sedangkan hujan ni banyak nya nostalgia dan memoriku.

Dalam banyak-banyak memori paling ingat masa umur darjah empat ke lima, ku pergi ke padang(bukan padang sekolah) hanya panggilan untuk hujung jalan kampung ku melalui sawah-sawah padi hingga ke hujung jalan yang disambungkan dengan jambatan menuju ke kawasan sawah padi yang lagi luas (kami bahasakan padang) . Disuatu suatu hari yang cerah, petangnya angin mula bertiup sederhana, dan awan mula bertukar dari putih ke warna kelabu gelap, tapi hujan  tak turun lagi, daku dengan pak saudara yang bisu, berjalan kaki ke padang, cuaca dan suasana ketika tu sangat membahagiakan, ku depangkan kedua tangan sambil menikmati angin sepoi sambil tersenyum. Sambil tu jugak " Pokdik, buat camni" sambil suruh pak saudara depangkan tangan juga sambil berlari pusing-pusing menikmati angin . Pokdik hanya mengikut dan terkekeh-kekeh ketawa mengikut kelakuanku. How can't I describe the feeling, yang pasti alhamdulillah for that feeling and memori, masih kuat melekat kat jiwa dan sanubari, bila nak balik tu hujan lebat turun, kami berdua berjalan, kadang berlari anak menikmati hujan sambil bergelak ketawa dalam air hujan. Puas, gembira, sejuk ke tulang sum-sum tapi best. Tulah memori dalam hujan yang membahagiakan. 


Begitulah juga impak hujan dalam hidup ku. Tu sebab bila musim hujan ni anak-anak teruja sebab boleh main hujan. Asal ada peluang ku kasi depa main hujan tambah bila hujan lebat. Memang seronok main hujan sebab takde sebab. Yang pasti kalau bila hujan lebat, anak main hujan pasti badan depa lebih okay dari sebelumnya, yang lama-lama batuk jadi okay, yang lama-lama berhingus jadi okay. Begitulah rahmat Allah dari hujan. Musim hujan lebat ni, bila takde kilat guruh, memang bersorak lah anak-anak sebab depa tahu boleh mandi. Dengan yang kecik sekali pun dah advance mandi hujan. 


Lepas mandi hujan, masuk rumah mandi air suam, pakai baju, depa cari makan, memang dah standby siap-siap makanan. Macam turutan dah, lepas siap mandi kolam/hujan wajib perut lapar, makan seadanya, lepas tu sambung main version sesama sendiri pulak, yang pasti depa lagi relax lepas mandi hujan. Tidur awal dan lena. Sekarangnya giliran atuk nenek depa plak tak boleh tengok cucu-cucu mandi hujan, risau demam, mereka dah lupa bagaimana anak-anak membesar dulu terlepas bebas menikmati hujan bila tiba musimnya, ahahaha. What a life. 

Post a Comment