Almari Terbuka dan Declutter

3.20.2023

Sementara anak-anak buat hal sendiri mama kumpul semua baju-baju yang jarang sekali dipakai, tak pakai lansung. Suami pun dah siap-siap pilih apa yang jarang dan tak pakai langsung dari minggu lepas. Sebelum artikel declutter ni keluar bertahun lalu ku dah buat proses ni bila kenal Marie Kondo. Rasa tersentap jiwa raga tengok baju sendiri yang terlalu banyak. 

Syukur sangat artikel yang berlegar di media sosial tentang banyaknya nafsu kita tertipu. Ni antara Artikel tahun lepas yang datang bertandang kat wall, terus mengingatkan proses berterusan yang kena buat bila masuk tahun baru. 

Teruskan declutter 2022

Banyak bentuk declutter boleh buat.

Bersihkan rumah dari baju, peralatan dan perabot yang tak perlu. 

Declutter peti sejuk.

Declutter phone dari apps yang tak perlu. Tengok semula inbox yang tak berjawab.
dll.

Saya teringat satu siri cerita bertajuk The Messiest Home, pasal rumah orang yang sangat bersepah. Suami itu menyimpan lebih 300 helai kemeja di rumahnya. Malah barang lain pun TERLALU banyak. Tak terurus. Isterinya lari duduk rumah lain kerana tak tahan suaminya terlalu banyak barang. 

Tiada ruang bertenang dalam rumah.

Saya banyak belajar untuk declutter selepas tengok cerita itu. Sekarang masih belajar declutter.  Mencabar tau. 


Satu ketika, bila balik kampung, saya pujuk abah declutter baju kemeja beliau yang sangat banyak dari zaman mengajar. Sekarang dah lama pencen.


Selepas pujuk, abah declutter berpuluh-puluh helai baju kemeja. Alhamdulillah. Abah nampak lega bila dah keluarkan baju baju yang beliau sayang tu. Abah nampak mana bajunya akan pergi. InsyaAllah jadi harta kekal di akhirat nanti sebab abah pilih sedekah baju yang elok lagi disayangi. 


Poinnya ialah, teruskan declutter. Sedekah barang atau baju yang elok. Recycle mana yang rosak. Simpan semua yang masih menggembirakan hati. Simpan yang baik berguna di rumah, dan simpan semua hal yang baik dalam hati. 

Kredit Penulis Artikel: Nurul Adni Adnan

Penuh almari dengan longgokan baju. Penuh dapur dengan pinggan mangkuk yang tak dipakai, penuh bilik stor dengan barang yang tak dimanfaatkan. Kita kadang terikut dengan habit orang tua sebab kebanyakan orang lama suka menyimpan barang yang tak diguna, atau buat koleksi, yelah nak dapat sesuatu barang bukan mudah dan murah. Tu yang jadi banyak kabinet bersusun pinggan mangkuk dari yang murah hingga yang mahal. 

Tambah orang dulu kenduri masak sendiri, guna pinggan mangkuk sendiri, jadi banyaklah koleksi menggunung. Jadi bila zaman sekarang semuanya dah guna servis katering, semua pinggan mangkuk hanya jadi koleksi pandangan mata je. Alhmdulillah bab ni ku mampu tegur mak sendiri, mak pun dah mula kurangkan buat koleksi. Tapi tulah tetap tak boleh halang bab suka membeli tu. 

Ku suka buat proses declutter ni, sebab ku punya pesen semua almari pakaian, pinggan mangkuk jenis open wardrobe, jadi nak tak nak, untuk jaga pandangan mata tak sakit mata tengok barang banyak dan menyerabutkan. Dalam tak perasan bila buat declutter ni, banyak juga barang yang rosak tapi disimpan and list goes on. Kita lupa semua itu akan ditanya. Maka, hari ni settlekan apa lagi yang berbaki. Bila fikir balik dan tengok baju, baju itulah yang diulang pakai bila nak tidur, nak keluar kan? Maka itu jelah yang jadi keperluan kita. Yang lain, memang betullah! Buat semakk je. So, life so short make it simple and easy for us.
Jadi tak sampai seminggu lagi nak masuk Ramadhan ni kami buat home cleaning dan declutter secara total. Lagi bagus boleh declutter apa yang tak perlu dalam minda. Jenis suka open wardrobe,jadi kena rajin berkemas dan less thing and minimal kat rak dapur, baju. Rumah dan hati, mata, pun terasa lapang dan tak serabut dah dengan barang-barang rumah yang banyak tapi banyak juga yang jadi tukun. Banyak juga dah mesin, barang electronic ku letgo dan tak beli yang baru melainkan dah rosak. So how your Ramadhan preparation? 

Post a Comment