Pages

Pages

1.12.2023

Idea Resolusi 2023 untuk Surirumah

Asal semua akaun medsos kena restricted, mulalah cari blog! Dakulah tu, awal-awal tahun lagi dah kena block semua akaun termasuk facebook sedang elok kisah panas yang membuat isteri berapi-api terkena tempias, tak pasal si mark dah hack daku buat dosa kering, walaupun tak tertahan rasa jari jemari nak komen, sabor sabor. So asal masuk tahun baru, blurr kejap. Yang tahunya rutin harian tetap sama, cuma tahun ni something bertambah, bila anak mulalah nak membekal means mamanya kena take some effort bangun pagi siapkan bekalan depa. Alhamdulillah so far so good disamping ada rutin baru, rutin yang lama terus tertinggal iaitu pulun tidur. Since anak bongsu pun dah menghampiri umur setahun, pun dah ada rutin sendiri, rasa lapang dan lega sangat sebab dah boleh urus diri sendiri dengan lebih baik berbanding half of past year, selebet selekeh, dan setara dengannya akibat tandem nursing, tak cukup tidur, anak masih takde rutin proper like this year. So untuk surirumah yang takde idea nak buat apa tahun ni kasi spark sikit 'life as fullhousewife' supaya lebih bermakna dalam melalui tahun yang penuh cabaran ni. 

1. Jangan mengumpat dan bergosip
Adeii, awal-awal tahun pun kita para isteri dah diuji dengan kisah viral, habis terkena tempias masing-masing even orang lain punya masalah. Bab ni ku pun terkalah sama, tak sempat naik tocang komen dan kasi pendapat, terus Facebook sama juga Instagram punya akaun kena restricted on the spot. Punyalah kasi halang dakulah bergosip sama, hangin je mampu scroll and rolling eyes dengan isu semasa. Takpe kita letgo dan doa yang baik-baik buat mereka terutamanya buat yang teraniaya. So nak stop gossip bukan mudahkan, bilamana ramai pula yang act terpaling suci konon takde kaitan, sebar aiblah, even from the same gender, 'angpa kena baru angpa rasa' agaknya, sikit pun takde empati kekdahnya si terpaling ni. Apapun kita sama-sama cuba ye, stop gossiping about others, permulaan tahun mungkin ni ujian kita semua. 

2. Puji diri sendiri even sekali dalam sehari
Yalah, nak tunggu laki puji sekali sekala baru dengar,praise yourself sekali sekala dengan some effort, habis masak, try sesudu hasil masakan "wehh, sedapnya aku masak, alhamdulillah Allah kasi sedap", as simple like that. Siapa lagi nak puji diri kita selain diri sendiri kan. Ahh, giteww. 

3. Pergi ke tempat yang tak pernah kita pergi. 
Keluarlah jalan-jalan tengok negeri/kampung orang lain. Selain kasi refresh mata, udara, boleh juga buka minda kita yang mungkin tak pernah terfikir tempat selain dari tempat kita biasa dok pi mai, pi mai sangat menarik. Kadang kita rasa buat cemtu buang masa, buang duit, tapi cubalah, mungkin mengubah pandangan kita seisi dunia hasil pergi ke tempat yang kita tak pernah pergi. 

4. Baca satu buah buku sebulan sekali
Rasa macam mustahil untuk yang bergelar mak-mak ni nak habis kan satu buah buku dalam tempoh sebulan,tapi takpe as long as ada buku, bacalah, dapat habiskan sebuah buku dalam tempoh 3bulan sekali pun okay berbanding tahun lepas satu buku pun tak sempat baca, kan?! 

5. Bersihkan segala keserabutan dan kekotoran. 
Tengok dalam rumah sendiri, banyak tak barang-barang rosak, baju tak muat, kitchen gadget jadi tukun, ambil nafas dalam-dalam, lepaskan! Letgo semua barang-barang yang tak bermanfaat atau tak bagi manfaat dah buat kita. Ye, proses declutter ni sangat rumit, berat dan payah untuk sesetengah manusia, tapi cubalah, insyaallah selain lapang rumah, dengan hati, perasaan, mata pun sama lapang bila dah buat proses declutter. Buat je! 

6. Berjimat atau kurangkan pembaziran. 
Ahh yang ni memang seiring dengan isu semasa, realiti yang dihadapi kita semua tak kiralah dari kos minyak, kos nak makan sehari-hari untuk sekeluarga, semua dah naik mendadak, even telur pun dah macam untuk orang kayangan makan. Nak kurangkan pembaziran dan jimatkan segala sudut perkara, antara salah satu usaha adalah "rajin". 

7.Perjalanan dengan bajet yang kecil.
Ramai orang banyak berfikir nak melancong perlu mewah dan percutian perlu mahal untuk mereka merasa seronok. Itu hanyalah pemikiran yang sempit, nak melancong dengan bajet kecil dan ikut kemampuan diri adalah pilihan kita sendiri, nak melancong kat tempat free pun agak terhad sekarang sebab ramai dah ambil kesempatan, nak tengok pantai pun kena bayar, nasiblah. Tapi kena cara, tahu tempat menarik yang tak perlukan kos tinggi malah percuma, rezekilah tu. Melancong mengikut bajet adalah mengenai fleksibiliti dan kesanggupan kita sendiri lah mengorbankan sedikit keselesaan dan kemewahan demi melihat dunia dan mendapat pengalaman yang mengubah hidup serta mindset sepanjang perjalanan, percayalah kadang-kadang pengembaraan lebih manis memorinya. 

8. Tulis satu perkara yang anda bersyukur untuk setiap malam.
Bersyukur ni tak tunggu malam, on the spot everything yang berlaku baik atau buruk,kita belajar untuk cakap alhamdulillah. Pahala dapat, lapang dada pun dapat, insyaallah,nak lagi power akhiri malam dengan rasa syukur untuk sepanjang hari yang dilalui dan kita akan berasa lebih baik sebelum lelapkan mata. Yelah, esoknya belum tentu lagi Allah bangunkan kita di alam yang sama, kotlah dah berpindah alam selepas kita lelap, ahh seram pulak! Pointnya bersyukur. 

9. Banyakkan minum air.
Nampak mudahnyalah haii, minimum air pun kena masuk list ka? Ye, perlu sebab ada orang tak sempat minum air, atau terlalu banyak telan air manis. Kita mungkin pernah mendengar bahawa badan kita memerlukannya sekurangnya 75 peratus air untuk mengelakkan diri kita mengalami dehidrasi kronik. Jadi minumlah!

10. Buat simpanan
Ambil sebahagian daripada gaji atau wang saku yang kita dapat dan simpanlah dalam simpanan atau pelaburan, beli emas pun pelaburan tau even seketul cincin emas 916 berharga rm300±. Even RM10 kat Tabung Haji pun dikira simpan, so walaupun hanya peratusan kecil di simpan benar-benar boleh menambah hasil. Rancang untuk masa depan dan jangan bodoh dengan wang anda. Begitulah, pelangi tak selamanya indah, selalunya hilang tiba-tiba tanpa bagi tanda! 

11. Hentikan multitasking.
Kita ni jangan terikut dengan laungan superwoman, kita hebat, kita boleh buat apa saja, ada masa bila terlalu push diri sendiri, kita jadi benyek, hilang wawasan sebab jadi lebih dari bibik yang takde waktu rehat. Ada masa kita kena tahu batasan kemampuan sendiri, ada masa kita kecewa, penat, letih, malas tapi kita pilih untuk jadi 'terpaling' memang boleh mengundang bala. Terlalu banyak buat tugas boleh membawa kepada masalah ingatan, ia mengurangkan bahan kelabu otak kita, ia menjejaskan produktiviti dan kecekapan, malah ia boleh meningkatkan tekanan, kebimbangan dan kemurungan. Fokus pada satu perkara pada satu masa. Kita semua cuba okay. 

12.Bercakap dengan diri sendiri dengan kebaikan.
Haa, yang ni rasanya ramai surirumah buat, yelah nak menghabiskan sepanjang hari, tentu saja ada moment yang buat kita bercakap dengan diri sendiri. Alang-alang bercakap tu, bagitahulah benda baik-baik untuk diri, kalau asyik dok bebel dan komplen lama tak lama memang buat letih dan sakit otak tambah lagi kalau diri sendiri dok kritik diri tanpa henti. Ingat ye perkara terjahat yang kita lakukan adalah meragukan diri sendiri apatah mengutuk diri, oleh itu berhenti! Fikirkan dan cakap perkara yang lebih baik tentang diri anda.

13.Jangan beli barang yang anda tidak perlukan. 
Ada beza beli barang yang kita nak atau beli barang yang kita perlukan, kadang yang kita perlukan tak semestinya kena beli, eh berbelit gitu. Apapun percaya beli barang semasa ianya trending, popular, bukanlah sesuatu perkara yang bijak, kadang kita letak sesuatu perkara sama dengan orang lain sedangkan kita sebaliknya. Selain ianya tabiat buruk, dan sememangnya kita orang perempuan suka membelanjakan wang walaupun tanpa sebab yang kukuh tapi jika kita tidak memerlukannya? Jangan beli. Kadang bermacam alasan kita cipta untuk membolehkan kita beli sesuatu bendakan, so sebelum buat keputusan betul-betul beli, renung balik ruang dapur, ruang tamu dan segalanya adakah kita dah fully optimize guna supaya kita tak buang duit beli benda yang kita bakal guna pada waktu tertentu sahaja. 

14. Simpan Jurnal Catatan
Percaya tak bahawa catatan jurnal boleh membantu memerangi kebimbangan, tekanan dan kemurungan. Walaupun anda hanya menulis beberapa ayat, anda boleh mendapat manfaatnya. Pernah tak korang baca sharing artikel tentang brain dump? Untuk yang terlalu banyak sangat fikir, kadang rasa datang jammed dalam kepala, haa elokler pergi cari sebuah buku kosong dan mula catatkan apa yang dalam kepala tu. Seriously, Ika dah amal, alhamdulillah it's really really help. Wajib cuba buat! 



 15. Bersihkan kereta anda. 
Bila ada youtuber buat video, "tunjukkan tanpa suara bila wanita guna kereta" dan lelaki tu pergi kutip sampah tepi,depan belakang tempat duduk. Sumpah tergelak besar, tak tahulah semacam betul dan tepat sangatlah begitulah bila para isteri guna kereta dengan anak-anak,dia punya sepah ya rabbi walaupun anak yang buat sepah. So apa kata sebulan sekali at least buat pembersihan dalam kereta. 

16. Keluarkan peluh. 
Rasanya mustahil surirumah tak keluarkan peluh even sekali dalam sehari, berkejar siapkan anak-anak, kemas rumah, dan segala aktiviti dalam luar rumah pasti buat berpeluh tapi apakata kita tambah spark sikit bab berpeluh dengan aktiviti selain rutin seperti berjalan atas treadmill misalnya. 

17. Bersikap baik di media sosial. 
Hmm yang ni kita sama-sama bertabah dan banyak menahan diri walaupun banyak kali kalah dek hasutan nafsu, awal-awal tahun medsos dah memanggil kita semua supaya kecoh sama. Apapun mari kita sama-sama berusaha untuk lebih berempati dengan orang yang tidak dikenali dan membalas komen orang lain di internet dengan baik, dan jangan biarkan kebencian atau buli menjadi motivasi untuk kita jadi jaguh berinteraksi di platform alam maya. Kita cuba okay, bak kata lakiku, telefon berintenet ni kadang bala juga, serampang beribu mata kekdahnya, use wisely okay. 

18. Lepaskan dendam. 
Bukankah lebih baik untuk memulakan 2023 dengan catatan yang bersih? Tinggalkan kebencian. Kebencian, kemarahan, dendam sooo yesterday, so just be better muslimah adalah target kita semua, betul tak?

19. Banyak memasak dalam masa sama pergi restoren yang berbaloi. 
Ahaa, yang ni Ika suka, since tahun lepas memang hidup chaos sangat, pagi tak boleh celik mata, kes tak cukup tidur, kesinambungannya tengahari buta baru bangun, kelibut bersiap ambil anak sekolah, balik ribut masak, kadang pergi ambil anak balik sekolah dengan tak mandi pun, alhamdulillah good starting asbab dryer rosak, rutin baru jadi lain 360darjah dan lebih teratur. So one of them lebih banyak memasak, sebab anak minta berbekal since hari pertama buka sekolah, sedang elok tahun ni tukar tong gas, punyalah lama tong gas tak bertukar. So yang dah ada gadget masak canggih, mahal, biarkan berbaloi anda miliki dengan menggunakannya. Jangan jadi tukun, ni cakap kat diri sendiri, ahahaha. Lagi satu bab makan kat luar cubalah cari restoren yang berbaloi kita cuba makanannya, yelah ada masa kita nak tukar selera orang tolong masakkan.

20. Kurangkan waktu Skrin
Perasan ke tidak kita dok kata anak-anak sekarang ketagih gadget dan skrin,padahal kita yang dewasa ni lebih-lebih lagi. Mari kita sama-sama kurangkan waktu dialam maya lebihkan menikmati alam realiti. Skrin memang buat kita asyik, sukar untuk berhenti, apakata set masa tertentu supaya kita lebih fokus terhadap sesuatu perkara.

So yang takde idea mana nak mula bolehlah pilih dan buat yang mana satu, buat sikit dan perubahan kecil takpe asalkan kita jalan terus dan istiqamah dari buat perkara besar namun terhenti ditengah jalan, reminder to myself too. Ika kongsikan satu cerita supaya kita ambil pengajaran dari sesuatu cerita.

Ada satu kisah seorang lelaki yang sangat suka mengembara menggunakan motor besar dengan sekumpulan rakan-rakannya. Dia berjiwa bebas dan sangat bahagia dengan kehidupannya ketika itu. Sehinggalah suatu hari dia bertemu jodoh dalam pengembaraannya. Dari cinta dan kasih, hidupnya berubah 360° selepas berkahwin dengan cinta hati tambah lagi bila mereka memiliki anak. Namun dari tahun ke tahun hidupnya berasa kosong.

Kehidupannya yang sibuk dengan rutin suami dan melayani karenah anak-anaknya. Dia mula menyalahkan diri sendiri, merasakan dirinya tak berguna. Merasakan tiada bahagia dan kegembiraan walaupun dikelilingi isteri anak-anak dan keluarga. Dari situ hidupnya mula teruk, meminum arak dan membuang masa dan terus-terusan menyalahkan diri. Si isteri mula bimbang dan sangat sedih dengan perubahan suaminya, mula mencari bantuan. Dia berjumpa dengan pakar psikologi dan dan menceritakan masalah suami dan rumahtangganya.

Hinggalah si isteri dapat memujuk si suami untuk turut sama mendapatkan nasihat dan kaunseling. Ketika saat bertemu mata, sang pakar bertanya "apakah yang membuatmu merasakan bahagia dan gembira?",

Lama terdiam dan berfikir.

"Aku merasa bahagia dan bebas ketika aku menaiki motor dan mengembara keseluruh pelusuk tempat yang aku ingin pergi",

 "nahh, kamu sudah bertemu jawapannya, kenapa tidak kau lakukannya?", tanya sang pakar. 

"owh, masihkah boleh aku lakukan perkara seperti itu walaupun kini aku sudah mempunyai keluarga?",tanyanya seakan terkejut.

"sudah tentu, malah kamu boleh mengajak mereka bersama-sama kamu menikmati momen itu, bukankah itu kebahagiaan kamu", sambung sang pakar.

Maka, balik daripada sesi kaunseling itu, si lelaki tadi menuju ke garajnya membuka penutup motor berkuasa tinggi yang telah lama dilupakannya. Dia mula membaiki dan menambahbaik dengan menambah tempat duduk untuk membawa anak-anaknya bersama. Sekali lagi kehidupannya berubah sepenuhnya.

Dia kembali mengembara berkumpulan namun membawa keluarganya bersama, dan kegembiraan dan kebahagiaannya berganda dinikmati. Anak-anak juga sangat gembira. 2 tahun kemudian, si isteri datang bertemu sang Pakar, "terima kasih doktor kerana membantu suami saya menemui kebahagiaannya, selepas sesi kaunseling kehidupan kami teramat bahagia. Suami buat segalanya dengan cara terbaik untuk kami dan anak-anak, hidupnya sangat bermakna", doktor turut gembira mendengar perkhabaran itu".

"Suami saya telah meninggal dunia kerana kemalangan ketika pengembaraanya namun kami semua terima pemergiaannya tanpa rasa kesal kerana dia pergi dengan keadaan yang bersedia, dia capai segala impian dan hasratnya." Anda dapat sesuatu daripada cerita ini? Jangan sesekali melupakan impian dan kebahagiaan diri walaupun apa jua keadaan kita, kerana itu semua hanyalah alasan yang dicipta diri.

Kejar dan realitikan impian kita, anggaplah halangan dan cabaran sebagai pemangkin semangat untuk melonjak dengan lebih tinggi. Macam kitalah surirumah, selalu kasi alasan impian terkubur, impian dah tiada, tipulah. Semua ada impian, asalkan kita buat dan capai impian mengikut cara kita tersendiri. Ada surirumah suka berniaga, ada surirumah anggap berniaga tu beban, cukup dengan 'menghabiskan' duit suami membahagiakan, dah terasa cukup, pun tiada masalah. You do you, even if you takde pendapatan, mesti surirumah tahu nak saving kat sudut dan bahagian mana. Bahagia kita jangan disamakan dengan bahagia orang lain kerana tentunya cara dan penerimaan kita semua berbeza. Rasa kecukupan kita semua tak sama dan yang paling penting kita semua boleh bahagia dengan cara tersendiri. Big dreamer always don't give up. 2023 ciptalah spark luarbiasa walaupun untuk kehidupan seorang surirumah. 

No comments:

Post a Comment