Ucapan Tahniah yang ditakuti! Kehamilan yang Tak Dirancang

1.18.2023

Masuk tahun baru ni banyak ucapan Tahniah untuk yang menerima perkhabaran baru. Ada yang dapat berpindah ke tempat baru dah setelah bertahun malah berbelas tahun berjauhan suami isteri (PJJ) dan akhirnya dapat tinggal bersama keluarga, ada yang naik pangkat, ada yang naik gred gaji, ada yang pindah masuk rumah baru, ada yang dapat beli sesuatu yang telah lama diimpikan, dan tahniah ada juga yang daftar buku pink tambah ahli keluarga di tahun baru ni. Ucapan tahniah yang ni paling mak-mak gerun selain tahniah part lain pasalnya banyak sebab. Kisah mengandung, bersalin, berpantang, menyusu bukan hanya menuntut pengorbanan fizikal malah mental, tak kena cara, merana hidup kalau tak ambil berat tentang semua perkara sebab yang menanggungnya tuan badan iaitu kitalah, mak-mak. As for me yang baru je melalui fasa hustle, bila anak dah menginjak ke angka hampir setahun berikan nafas lega sikit sebab dah boleh catch up banyak perkara terutamanya urus diri sendiri sebelum sambung ke fasa lain bila anak dah masuk umur setahun lebih. Penat lain pula nak hadap, ikutkan daya upaya, tenaga, kemampuan, sikit pun rasa takde upaya nak besarkan anak-anak punya berjujuk ni, hanya dengan pertolongan Allah sajalah ku dapat hadapi selama besarkan anak-anak ni yang penuh dengan segala cabaran juga. Fikirkan kudrat sungguhlah, rasa takde kudrat dah umur cenggini nak beranak pinak lagi.



So dapat faham sangat kekecewaan if yang dah masuk umur 40tahun± still dapat kejutan macam tu, sebab dah tak nak. Tapi yelah, yang ikat ka, yang telan bermacam pil dan tadah suntikan pencegahan setiap bulan, laki bini onzz sama-sama cegah dari terpositif ke, dah Allah takdirkan jadi juga, means tu memang rezekilah. Yelah bukan saja-saja tak nak, atas banyak faktor zaman kini, kewangan, masa, kesihatan malah pengalaman dan trauma sepanjang melalui proses tersebut kalau boleh part tambah anak ni tak semua orang nak dan ia bukanlah khabar yang mengujakan. So kalaulah ada button stop, button cancel, rasanya semua nak tapi bab 'anak' ni bukan kerja kita nak tentukan jadi tak jadi. So yang dah dapat berita 'mengejutkan apa yang kita nak dan rancang tak semestinya terbaik untuk kita, tapi rancangan Allah tentunya terbaik untuk kita. Syukur, redha dan buat yang terbaik. 


Terbaca luahan kecewa si bakal ibu yang dah merancang banyak perkara terutamanya bab bisnes tapi terganggu teruk dek berita tak terduga untuk ucapan 'tahniah' yang menakutkan ni. Ika rasa bukan sikit-sikit geng cemnikan? Yelah nak ke fasa redha ni bukan mudah, ada yang lalui stress, sedih, kecewa, gembira dalam keliru dan sebagainya. Since kelahiran anakanda bongsu, ku pun cemtulah, dia ada sedikit feeling insecure even now, takut-takut sangkut even dah cuba sebaiknya cegah.


Mengetahui diri hamil boleh membawa pelbagai emosi dan persoalan. Wanita yang telah mencuba untuk mendapatkan bayi akan sangat gembira dan bersedia untuk melangkah ke peringkat seterusnya kehamilan mereka tetapi itu tidak selalu berlaku untuk semua orang kan? So macam mana nak hadapi situasi JIKA mommies mengetahui bahawa hamil tanpa dijangka?


Langkah pertama adalah sentiasa menarik nafas panjang dan cuba bertenang. Sama ada anda teruja, tidak pasti atau kecewa tentang kehamilan anda yang tidak dirancang, adalah penting untuk mempunyai fikiran yang jelas sebelum anda bergerak ke hadapan dengan keputusan yang akan menjejaskan sepanjang hayat anda. 


Hamil secara tidak sengaja tambah lagi mommies baru je habis edisi berpantang hampir setengah tahun bukanlah pilihan yang mudah dibuat  untuk teruskan dan untuk mengatakan tidak mengapa ianya sekejap saja. Terdapat banyak faktor yang masuk ke dalam keputusan yang mengubah hidup jika anda disahkan hamil lagi. Maklumat yang tepat dan objektif adalah penting dalam memilih laluan kehamilan yang tidak dirancang. Anda harus mempertimbangkan apakah matlamat peribadi anda pada ketika ini dalam hidup anda, apa yang anda mampu dari segi kewangan dan apakah perasaan sebenar anda hari ini. Selain mendapatkan nasihat profesional kehamilan yang tidak dirancang, pertimbangkan untuk bercakap dengan rakan dan ahli keluarga yang dipercayai tentang pemikiran dan situasi anda. Yang ni sangat penting, jangan pendam sorang-sorang tau. 

Selain tu, mommies (yang bakal tambah bilangan) atau new mommy juga boleh cari kumpulan sokongan kehamilan yang tidak dirancang atau support person terutamanya pasangan. Luangkan semua masa yang anda perlukan untuk membuat keputusan tentang pilihan kehamilan yang tidak dirancang. Akhirnya, pilihan ini hanya anda boleh buat. Jika anda memutuskan untuk teruskan kehamilan bagi yang baru bina perkahwinan, keibubapaan adalah tanggungjawab yang besar, tetapi ia juga merupakan perjalanan yang menggembirakan dan bermanfaat. Jika mommy memutuskan untuk membesarkan anak dalam kandungan, mulalah membuat persediaan untuk peranan baharu anda. Macam Ika dulu bila diuji, this feeling really made me now, alhamdulillah atas segala pengalaman, ujian, cabaran, semua tu dah jadi kenangan manis dah sekarang. The HIKMAH almost upside down journey. So yang bakal tambah ahli keluarga tahun ni, alhamdulillah rezekilah tu di tahun baru. Daku, alhamdulillah dah berulangkali lalui pengalaman "unexpected" ni, tetap cuak jugalah baca pengalaman orang. Yang penting bab ganti puasa kes bersalinkan terpaksa relalah selesaikan. Begitulah nasib kita mak-mak ni, hihuu. 


Notes: Daku terkecuali dari tahniah ni,ahahah. Kasi canlah daku nak merasa kurus, hahaha

Post a Comment