Teknik Beri Bila tak Minta sebagai Penghargaan

4.01.2015

Assalamualaikum-warahmatullah-hiwabarakatuh, moga pembaca yg setia dikurniakan kesihatan yg baik sentiasa..tiada nikmat yg paling berharga melainkan waktu sihat dan masa lapang..





Tak sangka pejam celik anak-anak main membesar...cepatnya masa berlalu, tahun ni ahmad harraz dan ahmad haddad akan menginjak umur ke 3 tahun dan dua tahun. Semakin petah bercakap itulah harraz, dalam proses membaca al-fatihah, moga dilembutkan lidah anak-anak mama menyebut ayat-ayat suci al-quran, haddad pula dalam fasa belajar bercakap, bunyi hujung-hujung je, tapi kalau dengar elok-elok dia dah pandai buat ayam macam abangnya cuma dalam lingkungan 3 patah perkataan. Fasa ni memang sedikit memenatkan tapi best sebab anak-anak tengah banyak meneroka dan dalam masa yang sama diorang dah belajar sikit-sikit untuk berdikari.


my precoius!

Sangat bersyukur dikurniakan anak-anak baik, walaupun kadangkala kesabaran teruji, namun nikmat yang dimiliki tiada nilainya. Ahmad harraz dan ahmad haddad memang tak pandai meminta untuk dibelikan sesuatu, even if kitaorang lalu depan kedai permainan yang boleh buat anak-anak rambang mata sehingga boleh mewujudkan situasi anak bergolek-golek, mengamuk sakan mahukan mainan dibeli, alhamdulillah kedua ahmad ne masih boleh dikawal. So disebabkan diorang berdua tak banyak songeh, dan yang penting diorang dah pandai main sama2, bergurau dan berkawan, lagi2 yang paling melting ahmad harraz selalu cakap "nak tolong mama" if nampak me nak sapu sampah, nak lipat kain, nak basuh pinggan, yang si ayah pula merajinkan diri beli sesuatu untuk anak-anak, tu pun bukan selalu, adalah one time tiba-tiba macam surprise buat mereka berdua. Reaksi anak-anak tentulah teruja bukan main...hihi, masa ne memang seronok tengok reaksi dan gelagat mereka. Macam ahmad harraz, memang tersipu-sipu malu bila dapat surprise macam tu, pastu ucap terima kasih pun sorok2. lucu pun ada anakandaku ne-___-". They really appreciate & both of us appreciate them. 





Buat parent yang diuji dengan karenah anak-anak, bersabarlah, sekejap je diorang membesar, layanlah amanah baik-baik, kita didunia untuk diuji, anak-anak juga ujian...moga kita diberi kekuatan, kesabaran dalam mendidik dan membesarkan anak-anak...insyallah...amin...daaa


Post a Comment