Galeri Rumah Lat

1.18.2024

Korang mesti familiar dengan cerita Kampung Boy kan? Bagi generasi sekarang, Ku tak tahulah, tapi anak-anakku antara peminat cerita Kampung Boy, lawak, tapi berisi. Kalau depa mengadap tengok tak sah kalau tak ketawa. Ulang tengok pun depa tak pernah puas, mungkin gambaran dan suasana dalam cerita Kampung Boy dekat di hati mereka, dan juga tentunya daku yang pernah melalui pengalaman membesar dikampung, real gitu jadi kartun/bacaan Kampung Boy ni masuk dengan jiwa. So anak-anak walaupun depa tak membesar di Kampung, setiap kali balik Kampung, segala yang mereka lalui kat Kampung boleh dikatakan lekat kat hati mereka. 





Ceritanya Galeri Rumah Lat yang terletak di Batu Gajah, Perak yang dibina atas tanah keluasan 0.0412 hektar untuk menyimpan semua hasil seni yang telah diciptakan oleh Datuk Lat sepanjang karier beliau dengan menempatkan segala koleksi lukisan, barangan peribadi dalam sebuah rumah copy paste betul-betul seperti yang digambarkan dalam koleksi lukisan beliau. Galeri Rumah Lat ialah galeri seni yang menempatkan hasil karya seni, memorabilia dan bahan-bahan berkaitan kartunis Malaysia, Lat. Replika rumah Kampung tradisional berasaskan kayu ni memang rare, sebiji seperti rumah asal Datuk Lat. Feel in love betullah dengan rumah Kampung ni, terutama bab dapur kayu tu. Datang ke Galeri Rumah Lat pun unplanned, nak datang settle hal lain, sesambil tu dah ada kat tempat Batu Gajah, singgah Galeri ni. 




Ku pernah merasa, guna dapur kayu sebegitu, sempatlah tengok scene nenek jemur badan kat dapur kayu berdiri depan dapur tu merasa haba panas untuk kurangkan rasa sakit tubuh bila balik dari sawah padi dan kebun tepi alor. Nostalgia betullah. Kalau datang ke Ipoh datanglah ke Galeri Lat ni, masukkan dalam Initiery sekali dalam trip bila datang Ipoh, datang semata nak masuk lorong-lorong cuci mata tengok orang jual barang-barang saja rugilah, karya sebegini lagi berharga untuk dilawati tambah-tambah untuk generasi akan datang menghargai kehidupan masyarakat melangkaui pelbagai etnik dan budaya melalui suasana kehidupan masyarakat sehari-hari. Penceritaan mudah, ada nilai murni, pengajaran dalam setiap episod. Tak rugi datang sini, tambah bawa anak-anak datang tengok dan kenali karyawan yang tiada ganti macam ni. Mana tau ada perintis baru macam Datuk Lat untuk generasi anak-anak kita pula yang berkarya melukis suasana hari ni yang melalui terlalu banyak perubahan sehingga nilai-nilai terdahulu dilupakan, who knows? Part lukisan Datuk Lat ni mengkagumkan tentunya segala suasana ketika itu dilukis teliti, seperti real in time, macam kamera. 


Kesimpulannya rugi tak datang Galeri Rumah Lat ni, sampai lani takde bayaran masuk lagi, tapi ku tak tahulah since day dengar khabar Outlet GPO dekat Silverlake Batu Gajah dah mula operasi, mula ramai orang berkunjung ke sana, maybe free ticket will end soon. So selagi dapat masuk percuma ni, hargai sajalah, kihkih. Really worth to visit, yang tahu menilai je boleh merasa. Jomlah. 


Galeri Rumah Lat (Lat House Gallery)
Add: Lot 365404, Jalan Bemban, 31000 Batu Gajah, Perak.
Tel: 013-4040372
Waktu Buka : 10pagi hingga 4petang setiap hari– Tutup pada Hari Isnin



Post a Comment