Februari Makan Gaji Tapi Pokai

2.23.2023

Haa, ada yang dah mula rindukan tulisan daku tak? Perahsan betullah macamkan ada reader kekdahnya, ahahaha. Mak budak cemnilah gaya menulis, kejap ada kejap takde, kejap rajin kejap moody, kejap ilham berjela, kejap blurr tak tahu apa. Dia punya selang seli mood tu tak boleh agak, minggu ni hibernate kat rumah je even cuti bersambung, dengan cuaca tak boleh agak, tak menentu so nak berjalan jauh rentas negeri pun takde motivasi gitu. Jadinya melepak kat rumah lebih afdal. Tahun lepas dan tahun ni banyak kejadian banjir tak terjangka, simpati sangat kat mangsa banjir yang tak pernah jadi mangsa. Kejadian banjir tak agak ni pun banyak jadi kat kawasan perumahan baru, atau yang tak pernah kena banjir, jadi impaknya just bear. Betullah ujian harta walaupun harta tak banyak, tapi kalau satu rumah tenggelam dek banjir, sakit kepala juga nak settlekan segala aftermath flood. Tak mudah, rumit dan juga melibatkan kos agak besar. Lagi sakit kepala bila kos barang semua menaik, tinggi lain macam. 

Sehari ni banyak pula timbul kat feeds "4 Hari lagi mengira hari, hashtag yang tahu je tahu". Ye daku paham, semula menunggu gaji masuk, ada yang makan dah bercatu sejak tengah bulan lagi. Sebab pernah dan masih melalui pengalaman yang sama since bekeluarga ni, kita semua banyak berkorbankan. So faham dah tahap takde duit sesen pun dalam poket, apatah lagi bank, tapi alhamdulillah even sampai tahap tu syukur sangat tetap ada jua makanan terhidang biar seringkas mungkin. Takde duit kat tangan, tapi peti sejuk penuh lauk, rak makanan penuh pun rezeki. Takde makanan kat rak kat peti, tapi ada duit pun rezeki, takde duit kat tangan dan bank, takde makanan dan lauk kat rak dan peti sejuk, tapi orang belanja dan dijamu pun rezeki, apa jua ujian dan nikmat tetap juga semuanya ujian buat kita untuk bersyukur atau tak. 

Bulan Februari ni pendek tapi rasa panjang pula. Dan bulan ni juga anak-anak dah cuti panjang persekolahan sebelum mulakan sesi baru bulan hadapan. Jadinya ia berkebetulan atau tak sama dengan masuknya bulan Ramadhan. Maknanya bulan depan banyaknya kos nak kena keluar untuk persekolahan anak, persiapan Raya Dan sebagainya. Daku sebagaimana surirumah pun berpeluh memikirkan aliran kewangan yang bakal berlaku, tak beringat-ingat, pokailah jawabnya. Apapun rasanya semua dah diingatkan waves economy tahun ni, yang beringat yang sememangnya tak boleh apa, hadap je cukup tak cukup, ada ke takde, yang penting doakan semua urusan parents dipermudahkan. 

Ku baru je habiskan baca buku POKAI TAPI BERGAJI. Sangat sesuai untuk bacaan kita yang tak pernah ada simpanan, payah nak buat simpanan, tak sempat dan tak cukup nak buat simpanan, tahu-tahu hujung bulan dah mengorek tabung, tapi tabung pun licin, pergi tukar syiling pun cukup-cukup untuk tampung makan sedang elok gaji masuk, ku cadangkan baca buku ni. Bacaan santai, tapi membuka jalan dan minda untuk alert dengan tahap kewangan masing-masing. Sebenar nya ramai dah yang red flag dengan tahap kewangan masing-masing tahun ni tapi buntu atau pun tak nak keluar dari masalah, ada yang berterusan buat hutang, gali sana kambus sini situ, pinjam lagi. So cari solusi bukan tambah masalah, supaya dikala ombak mengganas kita tetap tenang-tenang, tak tenggelam, tak terapung, yang penting masih survive. 



Tajuk Buku: Bergaji & Pokai
Penulis: Suraya Zainuddin

1. Siapa tak suka duit?Tak perlu duit? Zaman sekarang tak keluar pergi mana pun, duit keluar laju macam air, yelah, semua online kan? Apatah lagi bila keluar, laju lagilah aliran duit. Betul tak. Perkongsian penulis dalam Buku ni agak praktikal, even daku pun dah praktik of her advice dan berjaya buat. Santai namun mendalam maksud nak disampaikan. 

2. Sungguh sekarang ni nak nasihat orang buat simpanan ramai yang berasap baca, boleh bayar hutang lagilah untung, dapat gunakan Wang hingga helaian terakhir hingga hujung bulan, kira nasib baiklah tu. Penulis ni bagi cara kita bayar hutang, kenapa kita nak bayar hutang payah, tapi buat hutang mudah. So ada cara nak push kita bayar hutang walau jumpa tembok takde cara dah nak bayar hutang, pasal duit dah takde tetap penulis bagi cara dan solusi sehingga kita meminta bantuan pengurusan kewangan dan hutang kat tempat yang sepatutnya. 

3. The best thing isi Buku ni sangat related dengan realiti sekarang, nasihat yang sangat relevan, juga kebenaran tentang praktikal kita terhadap kewangan sendiri agak menusuk tapi kelakar, sebab kebanyakan kita macam tu. Banyak nasihat yang sentuh "ukur baju di badan sendiri" which is good sebab sekarang ramai yang terpesona dengan "influencer lifestyle" Sehingga terikut-ikut hingga mengorbankan kewangan sendiri. 


4. Menariknya penulis ni letak diri kasut dalam orang lainlah, tak kira golongan mana, berempati bukan main terjah je judge sama rata orang tak reti mengurus duit either cara belanja, bayar hutang dan sebagainya sebab kita semua ada pengalaman berbeza, tahap kewangan dan Komitmen berbeza, jadi fokus penulis untuk semua peringkat bab urus dan bagi panduan macam mana nak urus kewangan. 

5.Panduan dalam buku ni of course tak dijamin jadi ke tak melainkan kita buat ikut kesesuaian dan kemampuan kita semua. Tak semua boleh buat benda yang sama kan? So panduan yang penulis bagi insyaallah ada yang boleh kita praktikkan. Nampak macam susah je, tapi once buat insyaallah boleh kekalkan on track apa yang kita dah buat. 

So yang dah blurr, ada masalah kewangan, yang nak belajar mengurus kewangan supaya lebih teratur, buku ni recommend untuk bacaan sebab cara penyampaian macam dok sembang-sembang dengan member, topik serius tapi santai. Zaman ni bukan nak kata apa lah, harga makin naik dan naik, inflasi makin menggila, nilai yang sama dulu dah tak boleh benda yang sama pada waktu sekarang sebab jurang yang terlalu jauh. Tapi nak tak nak kena hadaplah apa yang mendatang. Apapun best buku ni. Topik kewangan memang memboringkan tapi penting, so ambil cakna.

Post a Comment