Ujian Sentiasa Ada

10.25.2019

Setiap orang wajib ada ujian masing-masing dalam hidup kan? Macam Ika lah, nampak kat IG kat FB macam takde masalah je hidupnya, tapi Allah sajalah yang tahu apa yang menimpa kami sekeluarga, tapi kami sentiasa mengingatkan diri akan ujian ni salah satu batu loncatan untuk Allah beri yang labih baik, bersangka baik dan terus bersyukur sebab sesusah dan sepayah-payah kita ingatlah ada lagi orang yang lagi susah dan perit dari kita dalam hidup ni. Kena banyak bersyukur sebab apa yang kita miliki hari ini tanda rahmat dan kasih sayang Allah. ujian itu tanda kasih allah, tanda Allah nak kita dekat sentiasa darinya.





Takde orang dalam media sosial nak tunjuk sisi buruk, sisi tak best kehidupan masing-masing. Semua tunjuk yang best, yang happy yang bahagia. Adakah semua orang di media sosial fake dan hipokrit. Tak, jangan sesekali bersangka sebegitu. Orang kaya yang pergi travel setiap hari pun ada masalah dia, samalah kita pun, tapi mereka memilih tunjuk sisi positif sisi yang boleh meningkatkan good vibes untuk oarng yang melihatnya. Yang tak baiknya pandangan kitalah, sama ada kita melihat dunia, melihat situasi, melihat orang dengan mata lalat atau mata lebah. Kita yang memilih.


Percayalah kita semua ada ups and down dalam hidup terutama bab emosi, bab motivasi, ia go ups and down tanpa signal. Tapi nak handle semua tu berbalik kepada diri sendiri sebab kita setiap hari ada sekurang-kurangnya "70,000 thought" dalam pemikiran kita. Negatif, positif datang silih berganti. Dalaman kita sentiasa berlawan-lawanan kan? End up semua tu kita serahkan kepada Allah Taala. Kita sebagai hambaNYA teruslah berusaha dan buat je asalkan syariat terjaga dalam apa jua urusan kita lakukan.


Ika selalu gak terfikir kenapa kadang-kadang bila datang semangat tu, semua benda Ika boleh buat dan selesaikan dalam masa sehari, tapi masa mood tak ok, motivasi down memang melepet je keje seharian. Namun bila sentiasa dok baca doa Al-Mathurat, Masyaallah Ika syukur Allah sedarkan Ika hidup atas dunia ni kena belajar hidup dengan pergantungan dengan Allah semata-mata disertai usahalah. Tapi bab YAKIN tu kena belajar dan amalkan supaya hidup kita lebih tenang dan present moment.


So the moment sekarang memang banyaklah kami dalam keadaan tersepit. Tapi tulah, susah kita keep it for ourselves memory, sebab the moment soon ianya akan jadi kenangan manis. Ujian yang datang bukan asbab orang lain, pasti ianya berkait dengan khilaf, dosa kita sendiri. Belajar letak kesalahan ke atas diri kita sendiri without blame others yang ni ramai payah nak buat termasuk Ika sendiri. Allahu. Apapun ujian itu sangat manis dan nikmat, syukur jika masih diuji dan sentiasa diuji kerana janji Allah untuk hambaNYA diuji didatangkan dengan hujan lebat melimpah-limpah, dan hujan itu rahmat.



Surah Al-Hud, Ayat 52;
Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepadaNya, supaya Ia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada; dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa!


Allahu, cuma sekarang Ika just doa dipermudahkan segala urusan, dipermudahkan segala perancangan, Allah Ya Bari' yang Maha mengetahui apa yang terbaik buat kami. 



Catatan 27 oktober 2019
Xoxo-Ika

1 comment

  1. Assalamualaikum Sis Atikah Matt, jemput sertai give away dengan hadiah tunai RM1000 oleh Mamapipie & Friends.

    Hadiah RM200 (Seorang Pemenang)
    1 x RM200

    Hadiah RM100 (2 Orang Pemenang)
    2 x RM100

    Hadiah RM50 (14 Orang Pemenang)
    14 x RM50

    Penyertaan sangat mudah & tarikh tutup giveaway pada 29 Feb 2020. Klik sini sekarang untuk sertai.

    ReplyDelete