Sakit Celah Kelangkang asbab Jumpa Servis Confinement Lady Terbaik

7.05.2019

Dulu-dulu, pengalaman anak pertamalah, Ika berkira-kira sangat dengan diri sendiri. Perkara yang paling last Ika cari 'confinement thing preparation'. Rasa tak perlu pun. Sebab fikir dapat bertungku dan mengurut pun dah ok dan cukup dah. Tak payah membazir. Since pengalaman pertama banyak Ika belajar. So bila dah masuk anak kelima ni, tempoh berpantang adalah perkara pertama Ika fikir.

Nak beli dan prepare set mana masa pantang.
Nak ambil tukang urut selama mana bila pantang.
Nak prepare menu apa sepanjang pantang.
Jadual/rutin semasa berpantang


Semua tu submit kat suami, supaya suami pun tahu dan faham apa yang kita perlukan semasa dalam tempoh pantang nanti. Dan paling penting kita sebagai orang yang bakal berpantang nanti, dah prepare fizikal mental, dah visualize apa yang akan kita lalui semasa pantang nanti. Alhamdulillah since pengalaman 4kali berpantang, setiap kali berpantang, tempoh berpantang tu bertambah baik, dan Ika perbaiki apa yang perlu. 


Contoh macam pengalaman anak pertama, memang Ika tak berpantang mana, mengurut bertungku, makan pun tak jaga mana, so kesannya yang teruk masa mengandung kali kedua dah merasa. Lagi masalah plak anak meragam, payah nak tidur, kita sembelit masa pantang kali pertama dan kedua tetap Ika lalui, tak cukup kes anak pertama asyik meragam, perut kembung, stress sebab susu badan tak banyak, anak kedua pulak kita stress sebab susu sebab terlebih banyak, sampai demam akibat bengkak susu. 



Masa tu vitamin pun Ika tak consume hanya beli Nona Roguy yang loose item je, sebab memang perlu yang tu je rasanya pastu upah orang mengurut dan dalam 10hari je sepanjang pantang anak nombor dua. Tempoh pantang ni memang uncertainty problem yang bakal kita hadapi, so jangan kata, insyaallah anak tak meragam, insyaallah kita dapat banyak rehat, insyaallah tak sembelit punya. Salah ok. Any problem akan kita hadapi masa pantang, malah masalah yang kita tak jangka pun. Tambah lagi bila anak bertambah. Kita akan terlampau penat. Sebab apa? Sebab kita kena handle anak-anak yang lainlah selain dari handle yang baru lahir. Kalau suami dapat cuti panjang tu lain cerita. 



So bertitik tolak dari pengalaman yang tak best, pahit dan serba tak kena masa pantang kali pertama dan kedua Ika prepare yang terbaik untuk kali ketiga, bertambah baik untuk kali keempat dan lebih baik dan puashati untuk kali kelima ni insyaallah. Kali ketiga berpantang, alhamdulillah Ika syukur sangat dapat tandem nursing anak, walaupun penat, namun kesedaran dari awal pentingnya perihal pantang ni, sangat bantu proses pantang dan menyusukan anak dengan lancar. 


Tambah lagi nak handle baby baru dan anak-anak. Dulu dok fikir masa pantang tu lah nak rehat. Tapi rupanya dalam pantanglah banyak energy nak guna. So first thing semestinya sediakan keperluan yang dapat pulihkan tenaga secepat mungkin selepas bersalin dan support luka dan badan pulih cepat supaya dapat handle semua tulah. So untuk kali kelima ni, Ika lebih bersedia dengan much more better preparation untuk dalaman dan luaran.

Persediaan Vitamin dan Set Pantang

Untuk kali kelima ni banyak gaklah berhabis untuk berpantang, anak lima kot so kena kasi yang terbaik untuk diri sendiri. Lagipun Ika dah niat jugak nak menyusu badan 2 tahun gak untuk anak kelima, so kena sediakan nutrisi terbaiklah untuk badan, so that baby baru terima perkara terbaik dari mamanya. Untuk set pantang macam biasa pilihan Ika untuk luaran Ika pilih Nona Roguy dan untuk dalaman Ika ambil Set lengkap Pantang Shaklee.

Pertama kali mengurut masa mengandung


Sepanjang kehamilan kali kelima Ika memang takde masalah selain GDM on diet, dan bila masuk 25minggu keatas, masalah sakit celah kelangkang tu sakitnya tak boleh bawak bincang sampai Ika tak boleh nak tidur. Serasanya sepanjang mengandung Ika hanya tidur-tidur ayam, sebab makin kandungan besar makin sakit celah kelangkang. Orang tua kata kes urat peranakan sakit, so memang yang tu lah sakit paling azab mengandung kali kelima. Nak tidur dah satu hal, bab nak tukar posisi masa tidur sama ada mengiring ke kanan atau ke kiri pun sakit. Nak bangun dari tidur, nak duduk, nak bangun berdiri, nak berjalan, dan yang paling teruk masa nak angkat kaki nak pakai pakaian, Allahu memang berair mata tiap kali nak buat aktiviti apa-apa. Mommy preggy yang pernah alami je yang tahu macam mana teruknya sakit celah kelangkang ni.


Kebetulan suatu hari kakak sulung call, kami borak panjang hinggalah keluar isu sakit celah kelangkang ni, sambil mengadu seksanya sakit tubuh bila mengandung ni. Masa tu lah kakak cerita balik tentang tukang urut yang mengurut kakak masa berpantang anak ke-4, so kakak bagitahulah tukang urut tu mengurut best sangat. Hilang dan selesai masalah sakit tubuh lepas mengurut dan yang penting tukang urut boleh mengurut orang mengandung. Kakak suruh cuba mengurut kotlah boleh selesai masalah sakit celah kelangkang tu.


Habis sesi borak, Ika dok fikir sendiri nak mengurut ke tak, sebab orang katalah bahaya mengurut masa pantang ni, tapi ku pun tak pernah urut, jadinya fikir kalau tak urut masalah tak selesai, nak tunggu sampai waktu bersalin nanti memang lama dan makin azablah jawabnya. Nak buat rutin harian pun apapun tak boleh. So setelah menimbangtara, Ika decide balik kampung nanti nak mengurut jugak. Since kakak dah bagi alamat lengkap dan dekat saja dari rumah mak mertua, Ika bagi peluang kat diri sendiri untuk mengurut dan ikhtiar apa yang patut.

The day kami balik kampung, itulah matlamat paling utama, so pada hari yang agak baik tu, Allah izinkan Ika bertemu CL (confinement Lady) /tukang urut kat rumahnya. Berdebar gaklah sebab memang first time Ika mengurut masa mengandung, ceritalah serba sedikit masalah Ika, so start je dari sentuhan dan urutan pertama sampai akhir, asyik mengaduhnya kerja Ika, punya sakit betul urat tubuh Ika.

Cikna bagitahu, "ni masalah lama dah ni, bukan baru ni, masalah sejak anak pertama bawak ke anak ke lima ni", kata Cikna. Eh terkantoi tak pasal iols memang tak pantang terus masa kelahiran anak pertama, ceaser kan? Alasan sangat, mbhahhah. Rasa menyesal pun ada, kesnya sakit sangat mengurut kali ni, tak pernah selama ni mengurut dia punya sakit tu setara ni. Even kena urut, sikit pun perut Ika tak disentuh, memang tukang urut tempat yang urat sakit. Kata Cikna "hehh, Cikna urut ni biasa je, yang sakit tu urat awak, tu yang sakit bila kena urut", ku perati jugak masa Cikna urut, memang tengok biasa je urutannya tapi betullah bisa sakit urat tu yang buat rasa sakit. Tapi tulah yang sakit masa urut tu lah ubatnya. Alhamdulillah since mengandung, malam tu lah kali pertama Ika boleh tidur lena, masalah sakit celah kangkang Ika selesai sepenuhnya. Cikna cakap memang urat peranakan yang sakit, bila urat tu sakit kesannya baby kat dalam kandungan pun akan rasa tak selesa, rasa tegang je selalu. Emm betullah tu. Memang tu yang Ika rasa.

Pakej Confinement Lady






Bila masalah dah selesai dan Ika rasa urutan CL Cikna ni serasi sangat so Ika decide masukkan dalam checklist Ika bila berpantang nanti nak berurut dengan Cikna bila pantang anak kelima nanti. Alhamdulillah Allah izinkan Ika berurut kali kedua dan seterusnya dengan CL Cikna dengan dua kali sesi. Sesi pertama Ika ambil mengurut, bertungku dan bertangas untuk 3 hari berturut. Sesi kedua Ika ambil sesi berurut dan bertungku sekali dengan pakej penutup (berurut+bertungku garam+bertangas+mandi lulur+penutup) untuk hari ketiga, pun tiga hari berturut. Masyaallah kesannya badan Ika rasa sedap sangat, selesa dan lebih sihat. Berjalan pun lupa diri macamkan orang tak beranak kekdahnya. Banyak kali kena sound kat mak ayah kes sedap sangat bergerak sampai lupa diri masih dalam pantang. Berbaloi dan puas hati sangat pantang kali kelima ni tambah pulak dapat CL terbaik, kes terbaik punya pasal habis anak beranakku pakat berurut sama, kihkih 



Uols mommy yang mencari Confinement Lady dengan harga sangat berpatutan especially seminggu selepas bersalin, Ika recommended sangat CL Cikna ni, based kat Kelantan tapi boleh pergi ke merata tempat seluruh Malaysia(discuss dengan CL). Ika part tukang urut ni memang particular sikit, sebab semestinya nak cari boleh selesaikan masalah kita tambah lagi bab dalaman ni. CL Cikna ni ada memacam Sijil Urutan so korang cakap je masalah apa (masalah-masalah orang perempuan) yang uols hadapi, termasuk tombong insyaallah CL Cikna ni dapat bantu dengan izin Allah, yang penting kita ikhtiar kan? Selebihnya serah pada Allah. Kepada Sesiapa Yang Ingin Merasai Kehangatan Sentuhan Islamic Bonda Anna Es Sila Hubungi 017-222 0174  atau 011-17906 875.






So suami yang bakal bergelar bapa, isteri yang bakal bergelar mommy, buatlah dan sediakan yang terbaik untuk tempoh berpantang, sebab untuk tubuh badan kita. Suami jangan berkira untuk isteri, sebab badan isteri lama nak berkhidmat untuk suami dan keluarga. Suami layan isteri macam permaisuri, insyaallah isteri akan layan suami macam Raja, giteww. 

Post a Comment