Nutrition for Picky Eater like Harraz

11.28.2014

Untuk memenuhi selera Ahmad harraz memang tak mudah tapi tak payah..cuma merumitkan sebabnya tak boleh expect apa yang dia nak makan pada waktu tu...macam kalau dia minta nasi dan dihidang nasi, tapi tak makan, just buat main2..masuk mulut sebiji dua yang lain memang buat bazir..lebih kurang dalam iklan tu...walaupun tak makan dan still hisap susu kerap tapi ianya memang tak mencukupkan nutrisi yang diperlukan oleh tubuh badan Ahmad harraz yang dah berumur 2 tahun 5 bulan. Disebabkan fizikalnya yang tak menggambarkan tuannya yang berumur 2 tahun. Nak memasak dan menyediakan menu untuk ahmad harraz memang kena try and adjust. Kalau tak sampai sudah dia tak makan.

Anak pertama kebanyakan memang macam tu kan? Sebabnya bila share masalah bab anak makan anak pertama memang memilih dan payah nak makan. Anak kedua main taram je makan apa yang disuapkan semua Haddad makan. Alhamdulillah walaupun diuji sebegini sekurang-kurangnya Ahmad harraz masih berselera minum susu. Kadang-kadang bila teringat balik dulu-dulu menyesal pula sebab terlalu strictly mengikut rules sedangkan masa tu dah tahu anak benar-benar dah mahu makan tapi disebabkan terlalu sarat info maklumat tentang pemakanan anak, so let it be, at one time yang rasa dah boleh start bagi makan barulah nak bagi makan sedangkan mungkin anak dah merajuk dan terus menolak semua makanan. Itu yang jadi macam tu kot ahmad harraz, so mulalah nak blame diri sendiri..hhiihuuu-_-". I'm the one pengamal perubatan homeopathy, kalau boleh nak elak anak-anak makan ubat berasaskan dadah sebab ada pengalaman pahit terjadi masa Ahmad harraz demam batuk selsema masa umur 1 thn 2 bln, walaupun dah bagi dos kurang dari disarankan..the effect from dose sangat menakutkan..suap ubat selsema untuk harraz waktu pagi sampai petang dia tidur, bangun sekejap tengahari sebab nak minum susu n zzzz balik, tu pun macam sedar tak sedar..that situation sgt menakutkan sebab anything can happen kan? cukuplah pengalaman tu sekali, sekarang memang tobat tak bagi anak2 makan ubat hospital..berusaha guna home remedies dan homeopati. petua-petua dulukala ada juga yang mujarab. Dan sekarang my choose suplemen untuk mencukupkan keperluan serta membantu menguatkan imunisasi tubuh Ahmad harraz iaitu mealshake Shaklee setelah guna, rasa dan percaya akan kesannya. Lebih selamat kerana ianya berasaskan bahan semulajadi. Sebelum betul-betul percaya dengan Shaklee ne memang banyak rumors yang tak betulkan?sabar jelah, dan yang paling memalukan i'm the one yang ter'percaya' dengan rumors tersebut..well!!tu sebab kena sahihkan cari gali maklumat yang betul...terbukti i'm the one pemalas nak cari maklumat yang betul, main percaya je orang sebarkan,..boooo!!-_-". just get reminder for the next time.

Oleh kerana ahmad harraz really picky eater toddler, dia sangat senang kena selsema dan batuk dan ianya salah satu faktor dia tak cukup nutrisi imunisasi Ahmad harraz dan Haddad berbeza sebab sempat 6month exclusive je susukan Ahmad harraz banding adiknya yg fully breastfeed. So one solution untuk Ahmad harraz adalah cuba mealshake. Tak berharap sangat tapi ianya adalah satu usaha dan ikhtiar kami untuk anakanda. Moga ada hasil yang lebih positif. Walaupun sekarang dah nampak lain seleranya sebab dah mula ratah dan makan isi ayam/ ikan saja, tu pun dah kira baik..kes pengaruh upin ipin makan ayam-_-". Pengaruh upin ipin memang dasyat kan...kira okeyla tu..hehe..until story then ya!daaa..

Ika/greenapel
facebook: greenapel
Instagram @greenapel
Fanpages Healthy4Life.com

Post a Comment