Master Checklist Dan Konsisten

10.05.2019



Ika rasa semua mak-mak perlu ada master checklist ni. Ika terkesan sangat dengan pesanan Ustazah Asma, antara pesan Ustazah mak-mak ni kena banyak zikir, ingat Allah, sebab kita sekarang dizaman yang sangat mencabar. Mencabar dari segi tugasan harian, nak didik anak dan sebagainyalah.

So dengan tugas harian yang sentiasa ada je, tak pernah siap-siap, maka kita sebagai pengurus rumah atau 'homemaker' kena bijak buat pengurusan masa. Tapi rasa macam mustahil plak dengan karenah anak-anak yang macam-macam dan unexpected kan?

Nak amalkan zikir, even solat sunat muakkad ni kena belajar istiqamah. Nak istiqamah tu lah yang paling mak-mak selalu kalah. Time ingat buat, time tak ingat tak buat. Sebagaimana Ustazah Asma pesan segala amalan ni perlu konsisten supaya kita dapat hasilnya.

Hasilnya apa? Fikiran kita tenang, dapat elakkan rasa marah, lembutkan hati kita dan sebagainya. Macam zikir Fatimah Az Zahra amalan untuk mak-mak hilangkan kepenatan dalam mrnguruskan rumahtangga.

Lagi satu yang buat Ika terkesan, kita ni kalau nak suami berubah anak-anak berubah, kita sebagai isteri dan ibu ni kena berubah dulu. Sebab apa? Sebab HATI kita ni Allah yang pegang. Boleh berbolak balik setiap masa dan ketika bilamana Allah berkehendak. So meh Ika share tips simple camne nak istiqamah buat amalan ni. 

So nih tipsnya.

1. Ada goals. Setiap hari kena ada goals nak biat apa. To do list. Listkan apa kita nak buat, jemur kain, lipat kain, nak zikir apa, berapa kali and so on.

2. Install aplikasi "GOAL TRACKERS", ikutlah yang mana mommy/daddy suka. Perlu ye sebab kita nak track daily aktiviti apa yang kita nak buat. Macam Ika dalam goals tracker Ika " solat sunat subuh, solat awal waktu, istighfar 1000x, subhanallahwabihamdihi 100x dan so on, baca Yasin, al-mathurat pagi petang and so on" letaklah goals masing-masing ikut kemampuan masing-masing. Kena ingat sikit takpe, asal istiqamah itu yang lebih baik ok.

3. So bila dah installed semua goals dan app, part yang buat pula. Yang nilah cabaran nak lipat kain, tapi zikir belum buat lagi, apa kata sambil lipat kain, sambil zikir atau istighfar, sambil masak zikir dan istighfar. Sambil menyusu anak zikir, tahmid dan sebagainya ikut goals kita.

Ni panduan Ika sebab Ika dah test bila kita fokus buat zikir atau solat berapa lama masa diperlukan.

🧷Solat dhuha 4 rakaat hanya mrngambil masa 10minit je bila buat.
🧷Al-mathurat hanya mengambil masa 10minit saja setiap hari
🧷Istighfar 1000x hanya mengambil masa 15 minit sahaja setiap hari
🧷Zikir Ya Wahab 300x hanya 3 minit 21 saat saja setiap hari
🧷Zikir Ya Razzak 300x hanya 3 minit saja setiap hari
🧷Subhanallah 33x, Alhamdulillah 33x,
🧷Allahuakbar 33x hanya mengambil masa 5 minit saja setiap kali solat 5 waktu.
🧷Baca surah Yasin, al-waqiah apa semua hanya perlukan 20minit saja setiap hari. 

See kalau tolak campur semua tu kita hanya perlukan masa sejam saja nak buat semua tu. Ehh! Sekejapnya. Iyye sekejap sangat. Tapi tulah kita ni semua benda nak letak dalam kepala, aisehh baju belum basuh lagi! Masak belum lagi! Solat sunat belum lagi! Chill, take your time and jot down keluarkan keserabutan dalam kepala tu letak tak kertas.

So secara visualnya kita nampak dan lebih terurus buat sesuatu. Kenapa semua benda tak boleh letak dalam kepala sebab kita deals dengan "MASA". Masa ni kita tak nampak, tahu-tahu dah tengahari, tahu-tahu dah malam nak tidur. Habis seharian cenggitu je.

Time is illusion and so noisy, bila kita letak dalam kepala je, ia bercampur-campur dengan past, present and future, semua jadik rojak, pastulah mulalah nak merempan, stress tak tentu pasal. So to being live in present moment semua ni kena organize betul-betul.

Dapat sesuatu? Jom kita mula istiqamah, tak susah dan tak mustahil. Buatlah! Sebab apa? Sebab kita tak tahu bilamasa Allah panggil kita balik, at least kita istiqamah buat sesuatu yang menjadi asbab untuk ke Syurga Allah. Insyaallah, amin❤️

Tips ni memang untuk parents, mommy daddy, ibu ayah untuk amalkan? Sebab kita semua sibuk, tapi masa yang kita ada hanya 24jam,tiada lebih kurang, untuk yang bergelar abah, ayah, amalkan ketika drive kereta ke apa? Sebab orang lelaki pun penattt sangat, penat cari nafkah untuk keluarga. Jika kita berjalan menuju Allah, Allah berlari mendekati hambaNYA. 

Atikah Mat
Smart Homemaker Manager
#Share jika bermanfaat

4 comments